top of page

רעיונות לתחביבים חדשים לילדים

אז סגר שני, ושוב הילדים בבית, ושוב ניסיונות כושלים ללמוד בזום, ושוב משתדלים לשמור על השפיות במציאות מטורפת שלא ברור מתי אם בכלל היא קצת תירגע. הסטטוס המשפחתי שלנו קצת השתנה בין הסגר הראשון לשני: לפני חצי שנה הייתי אמא לשלושה ילדים יחסית גדולים, שידעו להעסיק את עצמם מצוין בזמן שאני עבדתי מהבוקר עד השעות הקטנות של הלילה. אמנם עבדתי בבית, אבל לא ממש היה לי או לאבא שלהם יותר מדי זמן להתייחס אליהם, ובלית ברירה הם מצאו לעצמם תעסוקה. זה היה מרתק לראות איך כל יום הם ממציאים את עצמם מחדש ומפתחים רעיונות שונים ומשונים לדברים חדשים שהם יכולים לעשות בזמן שהתפנה פתאום. שלא תטעו לחשוב שלא היה כאן זמן מסך או שמעולם לא נשמע פה צמד המילים המעצבן בתבל "משעמם לי". כל זה היה בשפע, אבל בכל זאת נוצרו גם לא מעט הזדמנויות לעשות דברים חדשים, וכצופה מהצד זה היה תענוג. בסגר הנוכחי אני כבר בחופשת לידה (סיפרתי על זה בפוסט הקודם, אם פספסתם...) עם ארבעה ילדים שנאבקים לקבל תשומת לב ולא בוחלים באף אמצעי כדי להשיג את המטרה הזו - צרחות, מכות, השלכת חפצים לכל עבר... הכל הולך. בקיצור, ג'ונגל. אבל היי, אני לא נכנעת כל כך מהר. נכון, הלמידה מרחוק לא תחזיק כאן מעמד עוד הרבה זמן, אבל אם כבר כולנו תקועים כאן יחד בסיר הלחץ הזה, נעשה הכל כדי להרוויח מהמצב.

אני חושבת שמה שהכי אפשר לילדים להתפתח בסגר הקודם זה החופש והזמן שהם קיבלו לעסוק בדברים חדשים שלא יצא להם לגעת בהם קודם, או לפחות לא בצורה מעמיקה. בסוף שנת הלימודים התבקשנו על ידי בית הספר לכתוב לילדים הערכה לתעודה, וכשהייתי צריכה לספר מה הם למדו הייתי בשוק מהרשימה הארוכה שהצטברה. אז מתמטיקה ואנגלית לא ממש היו כלולים בה, אבל היו שם המון דברים אחרים שהלוואי והייתי לומדת בבית הספר היסודי. ישבתי היום עם בת התשע וחשבנו יחד על אילו תחומים מאלה שהם התנסו בהם נוכל להמליץ כאן בבלוג כרעיונות לתחביבים חדשים שילדים יכולים לפתח בזמן הסגר. אחרי סינון קפדני הגענו לחמישה תחביבים שהיו מוצלחים במיוחד ובאמת יצא לילדים כאן לעסוק בהם לאורך זמן וכמעט ללא תיווך מצדנו ההורים, ככה שההמלצה מגיעה אחרי התנסות מכובדת.

אז אם אתם מחפשים תעסוקה משמעותית לילדים אתם מוזמנים לקרוא את הרשימה הבאה, לחשוב מה מתאים לכם ולילדים שלכם ולפתוח בפניהם דלתות חדשות. אני חייבת לציין שכדי לאפשר להם חופש למידה אמיתי צריך לקחת בחשבון שבלגן הוא חלק בלתי נפרד מהעניין, אז תהיו מוכנים לזה.


1. נגרות

נגרות לילדים

קצת לפני הסגר התקנו בבית מדפים חדשים לצעצועים, ואת שאריות העץ השלכנו בערימה במרפסת. כשהסגר התחיל, השאריות האלה כנראה קרצו לילדים והם ביקשו את אישורנו להשתמש בהן. בהתחלה אפשרנו להם להיעזר בכלים פשוטים כמו פטיש, מסמרים ומברג אבל לאט לאט שחררנו קצת את העניינים ונתנו להם גם מברגה ואפילו מסור. הם בנו שולחן קטן, שרפרף, ארגז לצעצועים, חרבות ומגנים ועוד כמה דברים שפחות צלחו. בניגוד לבית הספר, כאן אף אחד לא הלחיץ אותם להצליח בניסיון הראשון, והטעויות בהחלט סיפקו חוויית למידה משמעותית. חשוב לציין שבן העשר ובת החמש נהנו באותה מידה מהתחביב החדש, אז אפשר להתנסות בזה בגילאים שונים וברמות שונות, רק שימו לב שחשוב לפקוח עין ולהשגיח על הילדים כשהם משתמשים בכלים, במיוחד בפעמים הראשונות.

במה מומלץ להצטייד? פלטות, קרשים וחתיכות עץ בגדלים שונים (מומלץ להתחיל בקטן), פטיש ומסמרים, מברגה וברגים, מברג, מסור ידני, פלס, נייר לטש. בהמשך אפשר גם צבעים, לכה ומברשות.


2. יצירה חופשית

במקור הרעיון היה להתנסות בתפירה. כבר פשפשנו ברחבי הרשת ומצאנו הדרכות לפרויקטים למתחילים, אבל אין מה לעשות, ילדים צעירים זקוקים להכוונה צמודה יחסית בצעדיהם הראשונים בעולם התפירה, ואני לא ממש יכולתי לספק להם את זה. מה שכן, ארגז הבדים כבר הורד מהבוידעם והם ביקשו רשות להשתמש בו. למרות שיש בו אוסף בדים ששמרתי עליו בקנאות, הבנתי שהגיע הזמן לשחרר ואפשרתי להם להשתמש בבדים כאוות נפשם. תוך שעה הילדה הגיעה אליי עם מחברת בעטיפת דמות מיניון צהבהב ופרוותי. אני לא יודעת מי התגאתה בה יותר - היא או אני, אבל מה שבטוח זה שהיא המציאה את הרעיון לגמרי בעצמה וגם יישמה אותו בלי שום עזרה.

במה מומלץ להצטייד? מה שכיף בתחביב הזה הוא שלא צריך להצטייד באופן מיוחד אלא פשוט להשתמש במה שיש בבית. גם אם נדמה לכם שאין אצלכם הרבה חומרי יצירה תופתעו לגלות כמה חפצים יכולים לעשות הסבה ולשמש כחומרי גלם מעולים ליצירות של הילדים. וחוץ מזה, תמיד תוכלו להכין חומרי יצירה תוצרת בית.


3. סרטוני סטופמושן

האמת שיצא לי להתנסות ביצירת סרטון סטופמושן לפני לא מעט שנים בבחינת הבגרות במגמת קולנוע וזו הייתה חוויה מהנה ומספקת אבל גם סזיפית במיוחד. מאז העולם קצת התפתח ודנה ישראלי אחת ויחידה פיתחה יחד עם ילדותיה המתוקות קורס מצוין שמסביר שלב אחר שלב איך ליצור בקלות סרטוני סטופמושן מהממים. ידעתי שעל דנה אני יכולה לסמוך בעיניים עצומות כי כל מה שהיא עושה הוא באמת הרבה מעבר למושלם, ומיד כשהיא פרסמה את הקורס מיהרתי לרכוש אותו לילדים. לילדים? ובכן, בואו נאמר שמצאתי את עצמי יושבת וצופה איתם בכל פרקי הקורס, ואפילו תרגלתי איתם את החומר הנלמד. גם כאן כל אחד ואחת מצאו את מקומם בהתאם לגיל, התוצרים המשותפים מילאו אותם בגאווה וכמובן שהם נשלחו מיד לכל המשפחה והחברים.

במה מומלץ להצטייד? טלפון נייד, חצובה לטלפון (אם אין אפשר לאלתר תחליפים בבית, דנה מסבירה על זה בקורס), שלט (גם לא חובה), גיליון נייר גדול שישמש רקע לצילומים והמון שמונצעס שאוספים מכל הבית.


4. בישול ואפייה

זה אולי התחביב הכי מבלגן ומטנף מבין החמישה, אבל אין ספק שהוא מביא לסיפוק גדול בקלות ובמהירות. האפשרויות בלתי מוגבלות כמובן, וכל מה שצריך זה לאפשר לילדים להתקדם לאט לאט בעולם הבישול והאפייה ולנסות כל פעם משהו מורכב קצת יותר. גם כאן חשוב לשים לב לעניין הבטיחות ולתת לכל גיל את מה שמתאים לו, אבל השהות הארוכה בבית כן מאפשרת לנו לאפשר לילדים לנסות דברים שבשגרה אולי היינו מונעים מהם. המתכונים המנצחים אצלנו היו פנקייקס, עוגיות שוקולד, קאפקייקס וגלידה ביתית במבחר טעמים. מה שנחמד זה שהיום הם מסוגלים להכין בעצמם את ארוחת הערב או הצהריים וזה חוסך מאיתנו ההורים את המטלה המעיקה הזו. ויש כאן גם בונוס חשוב - העיסוק במתכונים מזמן תרגול של קריאה וחישובים מתמטיים בצורה הרבה יוצר מהנה מדף עבודה או עוד עמוד בספר.

במה מומלץ להצטייד? מטבח (אני מעריכה שיש לכם), ספרי בישול לילדים (החביבים עליי הם "ילדים מבשלים" ו"ביסים קטנים"), סינרים וסבון ידיים בשפע (אחרת אין סיכוי שאגע במה שהם הכינו).


5. ציור

בעיקרון זה היה אמור להיות תחביב שלי. נרשמתי לסדנת זום חינמית עם שרון רם לאור הנהדרת אבל בהברקה של הרגע האחרון צירפתי אליי את בת התשע שכל כך התלהבה מהרעיון ובמהירות הכינה לנו שולחן עם דפי ציור ומלא עפרונות צבעוניים כך שהגענו לסדנה מוכנות. אלה היו רגעים של קסם וזמן איכות של אם ובת במלוא מובן המילה. מאז הצטרפנו לכמה סדנאות נוספות ונהנינו מאוד. מה שכל כך כיף בסדנאות של שרון זה שכל אחד ואחת יכולים להצטרף ללא שום ידע מוקדם בציור ולצאת עם תוצרים מרשימים. בנוסף לסדנאות החינמיות שהיא מקיימת לעתים היא מציעה גם סדנאות וקורסים בתשלום.

שיעור איור אחר שהילדים שלי נהנו ממנו בטירוף היה הלייבים בפייסבוק של רחלי שלו, הלא היא האמא עם הפסים. בסגר הראשון היא קיימה בכל יום אחר הצהריים שיעור איור לילדים והילדים שלי עפו על זה! מדי פעם היא חוזרת לזה (למשל לאחרונה כשהייתה בבידוד), אבל בכל מקרה אפשר למצוא את ההקלטות של השיעורים בפייסבוק, באינסטגרם וביוטיוב שלה. ואם הילדים פחות מעוניינים לאייר בעצמם אפשר גם לרכוש קובץ דיגיטלי עם כל האיורים מוכנים לצביעה.

במה מומלץ להצטייד? דפים וצבעים - עפרונות, טושים, צבעי מים... הכל בהתאם לדרישות הקורס.


אלה התחביבים העיקריים שהתפתחו אצלנו בבית בחודשי הקורונה, ובנוסף להם הילדים טעמו גם קצת סדנאות ספורט, כתיבה, תכנות ועוד ועוד. הזמן הפנוי שנוצר בהחלט סיפק קרקע פוריה להתנסויות חדשות שחלקן הצליחו יותר וחלקן פחות. ומה אצלכם? אשמח שתספרו בתגובות אילו תחביבים חדשים הילדים שלכם פיתחו בעקבות המצב.


בריאות לכולנו,

תמר

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page