top of page

לטייל עם ילדים בירושלים


איכשהו יום ירושלים הפך לעוד מין יום מוזר בלוח השנה, כזה שלא כולם חוגגים, שהרבה אנשים בכלל לא מודעים לקיומו, חג שנוי במחלוקת. אבל אצלנו במשפחה זהו יום חג של ממש. המשפחה של סבתא שלי גרה בירושלים דורות רבים (הילדים שלי הם כבר ירושלמים דור תשיעי!), סבתא עצמה גדלה בעיר העתיקה והייתה ילדה בזמן מלחמת השחרור וכניעת הרובע היהודי. משפחתה ברחה חסרת כל יחד עם שאר הפליטים היהודים כשהמון משתולל רודף אחריהם ומאיים לטבוח בהם. הגברים, ובהם גם אבא של סבתא, נלקחו בשבי הירדני וחזרו הביתה רק לאחר כתשעה חודשים. הגעגועים לבית ולעיר העתיקה לא פסקו עם חלוף השנים, וכשקרבה מלחמת ששת הימים סבתא כבר הייתה אמא לילדים. החרדה מפני המלחמה הייתה גדולה, אך היחיד שלא נראה מודאג היה אבא של סבתא שהבטיח לה כי לכבוד יום הולדתה היא תקבל מתנה מיוחדת במינה. המלחמה פרצה וההיסטוריה ידועה, אבל סבתא עד היום מספרת לנו שאיחוד ירושלים הוא מתנה אישית שהייתה מיועדת במיוחד בשבילה. ואנחנו מסכימים איתה כמובן.

לכבוד יום ירושלים היה לי ברור שאכתוב פוסט על טיול עם ילדים בירושלים, אבל לא הייתי בטוחה מה בדיוק לכתוב בו וכמה כבר אפשר לחדש בנושא. הפעם התייעצתי עם חברותיי הבלוגריות בקבוצה הנהדרת של יונית צוק ולבסוף החלטתי לכתוב המלצה על מסלול לטיול בעיר שמותאם במיוחד למשפחות עם ילדים. האפשרויות הן כמובן בלתי מוגבלות ולכן נצמדתי לכמה קווים מנחים בתכנון הטיול. קודם כל, החלטתי שהמסלול חייב להיות נוח, לא ארוך מדי ובלי מדרגות ושבילים צרים, ולכן התמקדתי באזור אחד ובאתרים שקרובים זה לזה. דבר שני, בחרתי במקומות שדרכי ההגעה אליהן נוחות גם בתחבורה ציבורית וגם במכונית פרטית ועם אפשרויות חניה רבות. ודבר אחרון, בגלל שאני יודעת שעם ילדים אפשר לתכנן הרבה אבל בפועל להספיק מעט, בחרתי במסלול לא ארוך, אבל אני מציינת גם מקומות קרובים נוספים שאפשר "לסטות" אליהם. אני ממליצה לשריין יום שלם כדי לטייל בנחת, אבל אם אתם מגיעים לעיר רק לכמה שעות תוכלו בכל זאת להספיק לבקר לפחות בחלק מהאתרים.

בחרתי לתכנן מסלול שהוא "ירושלים הארדקור", כלומר ממש ירושלמי - כזה שמשלב גם את החלק האותנטי שלה וגם את האווירה החו"לית שלה, אבל האמת היא שעלו לי עוד הרבה רעיונות למסלולים נוספים ברחבי העיר. אם תקראו ויישאר לכם טעם של עוד תכתבו לי בתגובות ואולי אמשיך בסדרה של פוסטים.

ועכשיו, אחרי שדיברתי כל כך הרבה, אפשר פשוט לצאת לדרך :)

תחנה מספר 1: שוק מחנה יהודה

שוק מחנה יהודה

איך מגיעים? ניתן להגיע לשוק ברכבת הקלה או לחנות באזור. אני תמיד מעדיפה לחנות בשכונת שערי חסד הסמוכה (כוונו את ווייז לרחוב יוסף בן מתתיהו. כמעט תמיד יש שם חנייה בכחול-לבן וגם אם לא אפשר לחפש קצת ברחובות הסמוכים ולמצוא בקלות). ההליכה משם לשוק קצרה ביותר ועל הדרך מרוויחים עוד חוויה ירושלמית.

למה לבוא לכאן? עם כמה שהשוק מוכר וידוע, ויש אומרים שהתמסחר ואיבד מקסמו, בעיניי זה המקום הכי ירושלמי שיש. הירושלמים מגיעים לכאן מכל רחבי העיר להתערבב יחד בין הדוכנים והחנויות, ובשביל הילדים זו חגיגה של ממש - צבעים, ריחות קולות... הכל צבעוני וקסום! אני ממליצה להגיע שבעים ולאסוף מאפים, גבינות ופירות (או כל דבר אחר שמזדמן בדרככם) לפיקניק בהמשך. הכי כיף פשוט לשוטט בין סמטאות השוק, להתבונן באנשים, לעצור ליד נגני הרחוב, לחפש ציורי קיר מעניינים וליהנות מהקסם. אני יודעת שהרבה אנשים אוהבים להגיע לכאן ביום שישי וליהנות מההמולה שלפני שבת, אבל עם ילדים כדאי להגיע דווקא בימים לא עמוסים (ראשון עד רביעי) ולטייל באווירה רגועה יותר.

מה לספר לילדים? אליהו יעקב בנאי היה מחלוצי השוק ומהדמויות הבולטות בו, וביתו וחנותו שכנו ברחוב האגס 1. נינו, אהוד בנאי, כתב על השוק את שירו הידוע רחוב האגס 1. כיום הרחוב כבר אינו נקרא רחוב האגס אלא רחוב אליהו יעקב בנאי.

מה עוד יש בסביבה? שכונת נחלאות הציורית נמצאת ממש מעבר לכביש. אפשר לחצות את רחוב אגריפס, להיכנס היישר אל תוך הסמטאות ולהסתובב בין בתי האבן הישנים.

לטייל עם ילדים בירושלים, שערי חס

צועדים בשכונת שערי חסד לכיוון השוק

נכנסים אל תוך הקסם

לטייל עם ילדים בירושלים, שוק מחנה יהודה

חוויה רב חושית

לטייל עם הילדים בירושלים, שוק מחנה יהודה

מטיילים וטועמים בין הדוכנים

תחנה מספר 2: הגן הנסתר מאחורי ימק"א

איך מגיעים? אם מגיעים בתחבורה ציבורית עולים על הרכבת הקלה מתחנת השוק ויורדים בתחנת העירייה (כיכר ספרא). ממשיכים עד סוף רחוב יפו, פונים ימינה וממשיכים ישר עד שמגיעים למרכז ימק"א. אם מגיעים במכונית אפשר לחנות בחניון של שדרות ממילא אליהן נגיע בהמשך ואז ללכת כעשר דקות, או לחפש חנייה בכחול-לבן ברחוב המלך דוד. הרחוב אמנם סואן יחסית אבל כמעט תמיד אפשר למצוא בו או ברחובות הסמוכים לו חנייה. אם בוחרים באפשרות השנייה רצוי לחפש חניה שקרובה כמה שיותר למרכז ימק"א. דרך אגב, אפשר גם לצעוד ברגל דרך רחוב יפו וליהנות מהאווירה השוקקת של מרכז העיר. הכניסה אל הגן קצת נסתרת מהעין, אבל הכי פשוט להגיע דרך רחוב אברהם לינקולן: אחרי שעוברים את המבנה של ימק"א נכנסים לתוך מגרש חניה פרטי שממנו יש כניסה נוחה אל הגן.

למה לבוא לכאן? זוכרים את סוד הגן הנעלם? זה המקום. הגן מוקף בחומות שמסתירות אותו היטב ואם לא יודעים על קיומו אפשר לפסוח עליו בקלות בלי לנחש שהוא בכלל שם. אבל כשנכנסים משתרר לפתע שקט מרגיע, העיניים מוצפות בשלל צבעי הפרחים שממלאים את הגן והדשא הירוק כל כל כך מזמין להתיישב ולנוח עליו. במרכז הגן יש מזרקה ונחל קטן שאפשר לשכשך בו את הרגליים, ובין המדשאות יש שבילים עמוקים שהילדים יכולים לשחק בהם ללא הפסקה. נכון שהמלצתי לכם לקנות צידה לפיקניק? אז כדאי לכם לפרוש שמיכה ממש כאן על הדשא וליהנות מהשקט ומהאוכל המשובח.

מה לספר לילדים? עד שנות ה-90 המקום הפורח והקסום הזה היה בכלל... מגרש כדורגל! כן, אצטדיון ימק"א המיתולוגי שכן ממש כאן והיה המגרש הביתי של בית"ר והפועל ירושלים.

מה עוד יש בסביבה? טחנת הרוח ומשכנות שאננים נמצאים ממש בהמשך רחוב המלך דוד. נעים מאוד לטייל בשכונה, להרגיש את ההיסטוריה שלה ולצפות ממנה אל כיוון העיר העתיקה, אך יש לקחת בחשבון את המדרגות הרבות שבדרך.

הכניסה בין הקשתות הצמודות לבניין ימק"א

משתטחים על הדשא

נרגעים ליד המים הזורמים

מתפנקים על הפירות מהשוק

ומתרוצצים בין השבילים

תחנה מספר 3: שדרות ממילא ושער יפו

איך מגיעים? יוצאים מהגן הנסתר בחזרה אל רחוב המלך דוד ויורדים לכיוון שדרות ממילא. בדרך אפשר ליהנות מהתבוננות בגלריות ובחנויות הענתיקות שפזורות לאורך הרחוב.

למה לבוא לכאן? זאת ירושלים. מרצפות האבן, החומות, האוויר הנעים והפסיפס האנושי - ככה הילדים שלכם יזכרו את ירושלים. שדרות ממילא הן אמנם בסך הכל קניון בתחפושת ירושלמית, אבל תמיד כיף לעבור שם בדרך לשער יפו, להתבונן ביצירות האומנות המוצבות בדרך ובמופעי הרחוב המיוחדים, ואפשר לפנק את הילדים בבלון או בגלידה. בקצה השדרה יש מדרגות וגם שביל נגיש שמהם אפשר לעלות אל שער יפו ולצפות במגדל דוד ובעיר היפהפייה. אפשר לשבת ולנוח על הדשא בסמוך לחומה או לתת לילדים להשתולל ולהתרוצץ ברחבה.

מה לספר לילדים? מגדל דוד הוא הוא כינוי למצודה שהגנה על ירושלים במשך דורות רבים, אבל בעצם אין קשר בינו לבין דוד המלך והשם בכלל ניתן לו בטעות.

מה עוד יש בסביבה? העיר העתיקה כמובן. רק צריך לעבור את השער והנה אנחנו בצד השני של החומה. אפשר לבקר בשוק, באתרי ארכאולוגיה ואיך לא... בכותל המערבי.

במורד רחוב המלך דוד

גלריות ברחוב המלך דוד

הכניסה אל שדרות ממילא

שדרת החנויות

מגדל דוד

תחנה מספר 4: פארק טדי

איך מגיעים? יורדים משדרות ממילא אל רחוב יצחק קריב ונכנסים לשכונת כפר דוד, שהיא מה שנקרא "שכונת רפאים". הבתים המפוארים עומדים ריקים במשך רוב השנה, אבל בדיוק בגלל זה אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לצעוד ביניהם וליהנות מכל היופי הזה. יוצאים מהצד השני של השכונה ומגיעים אל רחוב פול אמיל בוטה ממנו אפשר להיכנס אל הפארק.

למה לבוא לכאן? הדרך הכי טובה לסיים את הטיול היא במנוחה בפארק היפהפה ובהשתוללות בין מזרקות המים. זה הזמן להחליף לבגד ים ולקפץ בין המזרקות מול חומות העיר העתיקה. מדובר ברחבה ענקית שפורצים מתוכה זרמים של מים במשך כחצי שעה (ובערב לזמן ממושך יותר וגם בליווי מוזיקה ותאורה). המזרקות נפתחות בכל שעתיים החל מהשעה 10:00 ועד השעה 16:00, ובשעות 20:00, 21:00 ו-22:00. עם כמה שזה נשמע פשוט, מדובר בכיף אמיתי גם להורים וגם לילדים, וללא ספק כדאי לשמור את החלק הזה לסיומו של הטיול כדי לצאת עם טעם של עוד. בסמוך למזרקה נמצא אתר ארכאולוגי שהתגלה במהלך העבודות לבניית הפארק, והילדים יכולים להיכנס ולהסתובב בין המבנים העתיקים.

מה לספר לילדים? הפארק נקרא על שמו של טדי קולק שהיה ראש העיר של ירושלים ממלחמת ששת הימים ועד שנות ה-90. ברחבי הפארק ניתן למצוא שלטי אבן המתארים ציוני דרך בחייו.

מה עוד יש בסביבה? בימי הקיץ מתקיים בצמוד לפארק יריד חוצות היוצר. אפשר להסתובב בין דוכני האומנים ולקנח את היום בהופעה חיה בבריכת הסולטן.

לא לדאוג, גם ההורים מסודרים

מים

ועוד מים

ועוד מים...

אחד המבנים הראשונים מחוץ לחומות

והסברים לילדים הסקרנים

כמה טיפים:

  • אפשר לשנות את סדר הביקור באתרים לפי מה שמתאים ומתחשק לכם. ההצעה שלי היא על בסיס הניסיון שלנו שהיה מוצלח למדי, אבל המסלול גמיש ביותר.

  • אל תצאו מהבית לפני שתבדקו את תחזית מזג האוויר והצטיידו בהתאם. גם אם נראה לכם שחם בטירוף, בירושלים יכול להיות קריר אחר הצהריים גם באוגוסט.

  • אל תתביישו לשאול את הירושלמים סביבכם כל דבר שעולה בדעתכם. כל ירושלמי הוא מדריך תיירים בפוטנציה. אנחנו רגילים לשאלות האלה ותמיד נשמח לעזור.

  • כשאתם קובעים את יום הטיול, כדאי להיכנס לאתר עיריית ירושלים ולוודא שאין איזשהו אירוע מיוחד שיחסום את דרככם. גם בסתם יום של חול יכול להיות ביקור של נשיא/גזבר/מזכיר כלשהו שיעשה קצת בלגן ברחובות.

  • כל האתרים המוזכרים בפוסט נמצאים באזור מרכז העיר ולכן יש אינסוף מקומות בהם תוכלו לשבת ולאכול. אתם יכולים להיות רגועים בקטע הזה ולא צריכים להצטייד יותר מדי מראש.

  • הכניסה לכל האתרים המוזכרים בפוסט חופשית, אז גם מהבחינה הזו אין לכם מה לדאוג ולא צריך לבזבז זמן על חיפוש קופונים או מבצעים.

  • הצטיידו במים, בכובעים ובקרם הגנה. למרות מזג האוויר הנעים, השמש בירושלים קופחת ומסוכנת.

  • תהיו מוכנים לזרום. לא חייבים להיצמד לתכנית מראש ואפשר לסטות מהמסלול לאיפה שבא לכם. האפשרויות באמת רבות ונפלאות.

  • גם אם אתם עדיין לא הורים, או שהילדים שלכם כבר גדולים, הטיול הזה בתאים לכל הגילאים.

לנוחותכם, אתם יכולים להיעזר במפת המסלול שהכנתי:


נו, עשיתי לכם חשק לקפוץ לביקור? לי באופן אישי כבר יש חזק לחזור לכל המקומות. כמה שהעיר הזו נפלאה! אשמח מאוד לקרוא בתגובות מה אתם חושבים וכמובן שאני כאן כדי לענות על כל השאלות שיש לכם.

יום ירושלים שמח!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page