top of page

מתנות למורות לסוף השנה - מה הן באמת רוצות?

הנה מגיע הרגע הזה: שנת הלימודים מסתיימת (איך זה קרה כל כך מהר?) וצריך לקנות מתנות לצוות החינוכי במסגרות של הילדים. צריך? ובכן, לא חובה, אבל בעיניי זו מחווה יפה למי שהשקיעו כל השנה, חיבקו, תמכו, עזרו, הכילו ובעיקר - היו עם הילדים כל כך הרבה זמן. אז כן, מבחינתי זה ממש משהו שאני צריכה לעשות. איכשהו, זה לא נהיה פשוט יותר משנה לשנה. כבר לא מעט שנים אני קונה מתנות, אם אלה מתנות אישיות ואם זה בשם כל ההורים, וזה תמיד אתגר גדול. לכל מורה או גננת יש העדפות ואופי שונים. מה שמתאים לאחת לא בהכרח מתאים לאחרת ומתנה ששימחה מאוד את המורה מהשנה שעברה יכולה לבאס את המורה של השנה (ובכל זאת, יש מתנה אחת שתשמח כל מורה, בסוף הפוסט תגלו בה מדובר).

אז איך בכל זאת נעשה את נכון? הכי טוב לקבל תשובה ממקור ראשון ולכן הלכתי ושאלתי את המורות עצמן. בפוסט שהעליתי בקבוצת הפייסבוק "מורות משקיעות" קיבלתי מלא תשובות, רובן שונות זו מזו וחלקן אפילו סותרות, אבל בסופו של דבר אספתי את המסקנות ואני מביאה אותן כאן, בטוחה שזה יעזור לכם לעשות סדר ולקבל את הבחירה הכי טובה.


מתנות למורות לסוף השנה

לפני שנעבור למתנות עצמן, הנה כמה כללי אצבע חשובים:

  • המתנות הכי טובות הן כאלה שממש מתאימות לאישיות של המורה או לתחביב מיוחד שלה. אם אתם לא מספיק מכירים אותה תשאלו את הילדים, תבררו עם קולגות שלה ואפילו עם בן/בת הזוג.

  • המתנה חייבת להינתן ממקום אמתי של הערכה והכרת תודה. קורה שיש חילוקי דעות בין הורים למורה וזה בסדר, רק שכדאי להתייחס לזה כשנותנים את המתנה ולומר שלמרות הכל אתם מאוד מעריכים את כל המאמצים וההשקעה. אם אתם לא מרגישים ככה, כדאי לוותר.

  • יש קצת בלבול לגבי השאלה האם בכלל מותר למורות לקבל מתנות. אז הלכתי וביררתי את העניין, ומסתבר שאסור לבית הספר לגבות תשלומי הורים לצורך מתנות לצוות, אבל כל עוד מדובר ביוזמה של ההורים, אין שום איסור ואין סיבה לחוסר נעימות סביב העניין.

  • רוב המורות מעדיפות לקבל מתנה שהושקעה מאחוריה מחשבה ולא מארז מוכן. גודל המתנה וההשקעה הכספית פחות חשובים, מה שהופך את המתנה לבלתי נשכחת זה הנופך האישי.

  • יותר מכל מתנה, מה שחשוב זה ההקדשה המצורפת. אל תתעצלו ותשקיעו בה לא פחות מאשר במתנה.


אז אחרי שהבהרנו את הדברים החשובים נעבור לרשימת המתנות שמורות רוצות לקבל:


גיפטכארד

בכרטיס מתנה יש מצד אחד משהו לא כל כך אישי, אבל מצד שני כמעט ואי אפשר לטעות אתו והוא תמיד יהיה שימושי. אם קשה לקלוע לטעם האישי של המורה מומלץ לרכוש גיפטכארד שיוכל לשמש אותה בחנויות שונות, ואם מכירים את המורה מספיק טוב כדאי לנסות להתאים את הגיפטכארד ולרכוש כרטיס לשימוש בחנות כלי בית, חנות בגדים, חנות תכשיטים או חנות שמתאימה לתחביב מיוחד של המורה (יצירה, ספרים, מוזיקה וכדומה).


חוויות ופינוקים

מתנה שמביעה הערכה רבה למורה היא כזו שמעניקה לה מנוחה וזמן לעצמה אחרי העבודה המאומצת במשך כל השנה. מתנה כזו יכולה להיות ארוחת בוקר זוגית, מגש פירות, שובר לוולט, כרטיס לסרט או הופעה, טיפול מפנק, חדר בריחה או הזמנה לסדנה. יום פינוק זוגי בספא יכול להיות מתנה נהדרת שגם נותנת מקום והערכה לעזרה ולהשקעה של בן/בת הזוג של המורה.


מתנות שנשארות

יש מורות שמעדיפות לקבל מתנות שיישארו לאורך זמן כמו עציץ, פיג'מה, ספר, בושם, תיק, כוס תרמית, כלי בית או סלסילת מוצרי טיפוח (זהירות! מתנה שיכולה להיות משמחת מאוד אבל גם מאוסה מאוד). מתנות כאלה חייבות להיות מותאמות לטעם האישי של המורה ולכן ממש כדאי לנסות לברר מה המורה אוהבת לפני שקונים מתנה כזו. עוד דבר שחובה לצרף למתנה הוא פתק החלפה.


מתנות עם ערך מוסף

הרבה מורות ישמחו לראות במתנות ביטוי לערכים החינוכיים שהן מטפחות אצל התלמידים והתלמידות. זו יכולה להיות מתנה תוצרת כחול-לבן, עבודת יד שמיוצרת על ידי עובדים עם צרכים מיוחדים, מוצר שתהליך הייצור שלו כולל מחזור ושמירה על הסביבה או מתנה שכוללת משפטי השראה והעצמה.


מתנות לכיתה

לא מעט מורות יעריכו מאוד מתנה שתישאר בכיתה או שתעזור להן בעבודה כמו מפת עולם גדולה לתלייה על הקיר, מנוי למגזין לילדים, מכונת למינציה, יומן או לוח תכנון מעוצבים ואפילו מחברת אישית עם שם המורה. זו מתנה מאוד שימושית שאמנם פחות מפנקת בחיים האישיים אבל מאוד מפנקת בעבודה, וזה לא פחות חשוב!


מתנות אישיות ונוסטלגיות

אין כמו מתנה שניתנת מכל הלב וטומנת בחובה המון אהבה וזיכרונות טובים. מתנות אישיות שהתלמידים והתלמידות מכינים בעצמם כמו צנצנת נשיקות, עוגה תוצרת בית, תכשיט בעבודת יד או כל דבר אחר שהילדים רוצים להכין בעצמם למורה לגמרי יעשו את העבודה. אפשר גם להכין מתנה נוסטלגית כמו אלבום עם תמונות מהשנה החולפת או חוברת ציורים ומילות תודה מהילדים.


מכתב תודה

יש מתנה אחת שתשמח עד השמיים כל מורה וגננת באשר היא. זו מתנה שלא תעלה לכם שקל, אבל תצטרכו להשקיע בה זמן ומחשבה. מכתב תודה מרגש עם העתק למנהלת ולמפקחת (חשוב!) זה מה שמורות באמת רוצות לקבל. לדעת שמעריכים אותן ושרואים את ההשקעה והעבודה הקשה שלהן. אם לילד או לילדה שלכם יש מורה מיוחדת במינה, זו המתנה שמגיעה לה. וכמו שכתבה לי אחת המורות: "למילה הכתובה והמדוברת יש ערך, יש כוח עצום. המילים יכולות לחזק את המורה, להחיות את המוטיבציה שלה ולהזכיר לה למה, על אף האתגרים, ריבוי המשימות והמטלות, היא נמצאת בתפקידה. וכמו שכל ילד זקוק למבוגר אחד שיאמין בו גם מורה זקוק למישהו שיאמין בו. לצערנו לא תמיד מורים מקבלים גיבוי וחיזוק מהמערכת ולפעמים הם צריכים חיזוקים חיובים גם מההורים".


ולסיום, המלצה אישית שלי על מתנה שיש בה גם ערך מוסף, גם את הצד האישי וגם מילות תודה, ובעיניי היא אחת המרגשות והיפות שיש. בחנות הקסומה של נעמה יש כמה רעיונות נהדרים למתנות למורות וגננות, וביניהן ערכה עם 22 כרטיסי ברכה למילוי אישי לפי אותיות האל"ף-בי"ת, שניתן לרכוש באופן פיזי בקופסה מתוקה, או כקובץ דיגיטלי להדפסה עצמית. זו יכולה להיות מתנה אישית או מהכיתה כולה, והיא יכולה לעמוד בפני עצמה או להתלוות למתנה נוספת.

מתנות למורות נעמה מגשימת מתנות
קופסת כרטיסי ברכה למילוי למורה. צילום: נעמה אורבך

אז מה המתנה הכי מוצלחת שנתתם למורה או לגננת? שתפו בתגובות ברעיונות נוספים.


קיץ קריר ושמח!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page