top of page

מתנות בהזדמנות #3: המלצות לשבוע הספר


מתנות בהזדמנות

שימו רמקולים ולחצו על התמונה :)

כבר כתבתי השבוע בלא מעט הזדמנויות כמה אני אוהבת את שבוע הספר העברי ואיזה כיף שיש הזדמנות לחגיגה מופלאה שכזו סתם ככה באמצע השגרה. אבל רק כשביקרנו ביריד הספרים נזכרתי באמת עד כמה השבוע הזה כיפי ומרגש, כמה נפלא להסתובב עם הילדים בין הדוכנים, הסופרים והשחקנים שמציגים סיפורים אהובים, וכמה נהדר לפגוש במקום אחד כל כך הרבה אנשים שאוהבים ספרים. למרות שלהסתובב עם שלושה ילדים באירוע הומה אדם זה לא הדבר הכי פשוט שיש, חזרתי מהיום הזה במצב רוח נפלא, או כמו שאומרים - עייפה אך מאוד מרוצה.

מה שהכי כיף בשבוע הספר זה ששיחת היום הופכת להיות על ספרים. בכל מקום אנשים מספרים מה הם הספרים האהובים עליהם, ממליצים על ספרים, עורכים רשימות של קריאת חובה ופשוט לא מפסיקים לדבר על ספרים. מתי דבר כזה יכול לקרות חוץ מבשבוע הספר?

חוץ מזה, כולם נהיים פתאום מבקרי ספרים. אני דווקא אוהבת את זה. אני לא חושבת שצריך ללכת רק לפי מה שכתוב בעיתון או לפי רשימות רבי המכר, אלא שההמלצות הטובות באמת מגיעות דווקא מ"פשוטי העם" - אנחנו, שלא מתיימרים להבין יותר מדי בספרות אבל כשספר טוב מגיע אלינו לידיים אנחנו פשוט יודעים שזה זה. אין כמו המלצות מפה לאוזן.

אז לכבוד החגיגה הספרותית המתמשכת והכיפית הזו, החלטתי לחבוש גם אני את כובע המבקרת ולהמליץ על כמה ספרים שאנחנו אוהבים במיוחד - חלק מהם שוכבים אצלנו בספריה כבר לא מעט זמן וחלק קנינו ממש השבוע. אם עוד לא יצא לכם להיות ביריד בחנות ספרים ולנצל את המבצעים, אתם מוזמנים לעשות זאת עכשיו וליתר ביטחון לקחת אתכם את רשימת ההמלצות הזו:

1. תולה רואה ירח מלא / קוין הנקס (תרגום: קובי מידן), הוצאת אחוזת בית

תולה היא חתלתולה מתוקה שמאוד אוהבת חלב, וכשהיא רואה בפעם הראשונה ירח מלא, היא בטוחה שזו קערת חלב שמישהו הכין במיוחד בשבילה. היא מזנקת אל עבר הקערה אבל לא מצליחה להגיע אליה. הסיפור ממשיך ומתאר את המסע הבלתי-אפשרי של תולה בניסיון להגיע אל קערת החלב שתלויה לה בשמיים ואת כל התלאות שתולה המסכנה עוברת. אבל לא לדאוג, הסוף טוב.

למה אנחנו אוהבים את הספר? זה אולי אחד הספרים הכי מתוקים שיש לנו בבית. הפשטות של הסיפור, התמימות של תולה, המתיקות הגורית והעלילה שמסתבכת אבל מסתדרת בסוף, מרכיבים ספר ילדים נפלא שאנחנו נהנים לחזור אליו שוב ושוב.

מה מיוחד בספר? בניגוד לצבעוניות שאנחנו רגילים אליה בספרי ילדים, האיורים שובי הלב הם בגווני אפור בלבד. חוץ מזה שהם מתאימים מאוד לאווירת הלילה של הסיפור, הם יצירת אמנות של ממש.

לאיזה גיל הספר מתאים? 2-5 שנים.

2. בית חרושת לשירים / קובי מידן, (איורים: דוד פולנסקי), הוצאת זמורה ביתן

שלומית שואלת את אבא מאיפה מגיעים השירים, והוא בתגובה לוקח אותה למסע דמיוני בבית חרושת לשירים, שם הם פוגשים משוררים מכל הסוגים, המינים והצבעים. לקראת סוף הטיול הם פוגשים סוף סוף את מנהל בית החרושת ומגלים שמדובר בכלל ב... אשאיר לכם לגלות בעצמכם.

למה אנחנו אוהבים את הספר? קודם כל, האיורים המופתיים של דוד פולנסקי הם חלק בלתי נפרד מהסיפור, והם נותנים לנו תחושה שגם אנחנו מצטרפים למסע המשותף. העלילה היצירתית כמובן לא נותנת מענה אמיתי לשאלה מאין מגיעים השירים, אבל בהחלט נותנת הצצה מעניינת לעולמם המרתק של הכותבים.

מה מיוחד בספר? הערבוב בין הדמיון למציאות מצליח לבלבל לא רק את שלומית אלא גם אותנו הקוראים, וזה חלק מהחוויה.

לאיזה גיל הספר מתאים? 4-8 שנים.

3. אבא, צמות! / אסף הראל (איורים: עמוס בידרמן), הוצאת כנרת

אבא של לילי יודע לעשות הרבה דברים כמו לבעוט בכדור עד לשמים או לרכוב על אופניים בלי ידיים, אבל יש דבר אחד שהוא לא יודע לעשות, והוא שומר את זה בסוד. זה כל כך סודי, שהוא נורא מפחד שלילי תגלה, והוא עושה כמעט הכול כדי להסתיר ממנה את הסוד. מזל שאמא מצילה את המצב רגע לפני שהאמת המביכה מתגלה.

למה אנחנו אוהבים את הספר? קודם כל, הסיפור פשוט משעשע, ובינינו - מה צריך יותר מזה? אבל בנוסף הוא גם עוסק בחולשות אנושיות ובנטייה המבדרת שלנו להסתיר אותן בכל מחיר. במהלך הסיפור לא תמיד ברור מי ההורה ומי הילד/ה, אבל מה שברור זה שגם הורים וגם ילדים יזדהו עם הסיטואציה.

מה מיוחד בספר? התלבטתי לא מעט אם זה ספר פמיניסטי או שהוא דווקא מנציח סטראוטיפים מגדריים, והחלטתי בסופו של דבר שהוא פמיניסטי. יש כאן הורות שוויונית שבה האמא קרייריסטית והאבא מבלה לא מעט עם הילדה, ואמנם נכון שהסיפור מבוסס על הקלישאה שאבא לא יודע לעשות דבר פשוט כמו לקלוע צמות, אבל מה שמעניין זה שהוא דווקא מתבייש בזה.

לאיזה גיל הספר מתאים? 3-6 שנים.

4. מדיקן / אסטריד לינדגרן (תרגום: דנה כספי, איורים: ולי מינצי), הוצאת זמורה ביתן

בדומה לספרה המפורסם של הסופרת, בילבי, גם כאן הגיבורה היא ילדה שובבה שאוהבת לעשות תעלולים מצחיקים. הספר מתאר את חיי היום-יום של ילדה ושמה מדיקן שגרה עם משפחתה ביוניבקן (זה השם של הבית! לא של הכפר), שם היא עושה לא מעט שטויות וגוררת אחריה את אחותה הקטנה ליסבט.

למה אנחנו אוהבים את הספר? העלילה מצחיקה וסוחפת וזה ספר שפשוט כיף לשבת ולקרוא יחד. הוא אמנם ארוך אבל מלא באיורים מרהיבים ובטקסט מקושט, ככה שגם בת ה-6 שעדיין לא יודעת לקרוא בעצמה, לא מאבדת סבלנות ומאזינה לסיפור ברוב קשב.

מה מיוחד בספר? התרגום החדש הוא משפת המקור (שוודית) ולא מאנגלית, ולכן גם נאמן יותר ליצירה המקורית.

לאיזה גיל הספר מתאים? 6-12 שנים.

5. אוליביה והנסיכות בורוד / איאן פלקונר (תרגום: יעל מולצ'דסקי), הוצאת מחברות לספרות

אוליביה החזרזירה החמודה עוברת משבר זהות - כל הבנות (וגם חלק מהבנים) רוצות להיות נסיכות, אבל היא לא רוצה להיות כמו כולן, היא רוצה לפתח סגנון נועז ועכשווי. בספר מתוארות ההתחבטויות של אוליביה, התגובות של הוריה (שאין להם כל כך סבלנות למחשבות עמוקות שכאלה בדיוק בזמן שבו צריך ללכת לישון) והמסקנה הסופית והמתבקשת שאליה מגיעה אוליביה בסוף הסיפור.

למה אנחנו אוהבים את הספר? הוא מצחיק, הוא אחר, הוא מרדני והוא נותן לנו תחושה שזה בסדר לחשוב אחרת מכל העולם וללכת נגד הזרם. הספר מאוד פמיניסטי והוא לא עושה זאת בצורה סמויה אלא באופן גלוי ובלי להתבייש.

מה מיוחד בספר? חוש ההומור שפונה בעיקר אל המבוגרים.

לאיזה גיל הספר מתאים? 4-7 שנים.

6. הג'ירף שאהב לרחם על עצמו / גדי טאוב (איורים: כריסטינה קדמון), הוצאת כתר

הגיבור שלנו הוא גי'רף שאוהב להיות עצוב, להיות לבד ולרחם על עצמו. הוא כל הזמן יושב בבית ונאנח על כמה שהוא מסכן. כשמגיע יום ההולדת שלו, חברו הפנתר חושב על רעיון מעניין ומארגן לו מסיבת הפתעה חגיגית ומיוחדת שאליה הוא לא מוזמן, הוא הרי אוהב להיות עצוב, נכון? אבל הפנתר מצפה להפתעה דווקא מהג'ירף, האם זה יקרה או לא?

למה אנחנו אוהבים את הספר? כמו הרבה ספרי ילדים טובים באמת, גם כאן יש הרבה מסרים שמיועדים בכלל למבוגרים. הספר כתוב בצורה קולחת ומשעשעת, ולמרות שהלקח קצת מורכב, גם הקטנים מבינים אותו.

מה מיוחד בספר? בגלל שזה ספר למבוגרים שבעצם מחופש לספר ילדים, יש בו הרבה מלל וזה דורש לא מעט סבלנות, אבל זה גם הקסם שבו.

לאיזה גיל הספר מתאים? 5-10 שנים.

ואם עדיין לא ראיתם את הסרטון שצילמתי לשבוע הספר ובו 5 טיפים לבחירת ספר הילדים המושלם, אתם ממש מוזמנים!

אני מזמינה אתכם להשתתף גם ב#משחק_ספרי_ילדים באינסטגרם, לפתור חידות ואולי לזכות בפרס. הספר שיינתן במתנה לזוכה כבר עטוף ומוכן. הצטרפו מהר מהר ואולי תהיו אלה שתקבלו אותו?

בקבוצת הפייסבוק הכיפית של טרונצ'ו תוכלו לקבל המלצות נהדרות נוספות שכתבו חברות הקבוצה. בנוסף, כל חברי וחברות הקבוצה קיבלו ממני הפתעה מיוחדת לשבוע הספר -פרינטבל מקסים עם סימנייה ותוויות שם לספרים. בא לכם גם? יאללה, תצטרפו. (עוד מעט הולכת להיות בקבוצה פעילות מטריפה לקראת החופש הגדול, אז בכלל כדאי לכם להצטרף!)

ומה אתכם? רכשתם כבר ספרים בשבוע הספר או שעדיין לא? ועל מה אתם ממליצים? כתבו לי בתגובות :)

קריאה מהנה!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page