top of page

קייטנת הורים - כל מה שאתם צריכים לדעת


אחת הדרכים היעילות להתמודד עם מבול החופשות בארצנו היא קייטנת הורים. במקום שנשרוף את כל ימי החופשה שלנו כדי להישאר בבית עם הילדים, נחלוק אותם עם הורים אחרים. כך כולם מרוויחים - גם הילדים שזוכים לפעילויות מגוונות אצל חברים, וגם ההורים שחוסכים בהוצאות ומרוויחים ימי עבודה. נשמע טוב? קראו את העצות והטיפים הבאים ומשם תמשיכו.

1. תחשבו אם זה מתאים לכם בכלל

לא לכל הורה מתאים להפעיל קייטנה בבית. נכון שלא מדובר על ימים רצופים אבל כן תצטרכו להשגיח ולהפעיל קבוצה של ילדים במשך כמה שעות טובות. אם אתם לוקחים את זה על עצמכם תוודאו שיש לכם סבלנות לילדים של אחרים (לא לכולם יש!), שתהיו פנויים כדי לשבת עם הילדים (ושלא תמצאו את עצמכם עונים למיילים וטלפונים בזמן שהם הורסים את הבית), שיש מספיק מקום בבית (לא צריך המון מקום אבל כדאי שיהיה לילדים איפה לשחק ולאכול) והכי חשוב - שבאמת בא לכם לעשות את זה כי ילדים קולטים מהר כשמישהו לא בעניין.

2. בחרו בקפידה את ההורים האחרים

קייטנת הורים לא עושים יחד עם זרים שפגשתם ברחוב. אתם שולחים את הילד או הילדה שלכם לבית אחר ואתם רוצים לדעת שהם במקום בטוח. צרפו רק הורים שאתם סומכים עליהם במאה אחוז, רצוי כאלה שהילדים שלכם כבר בילו בביתם. החליטו יחד מראש לגבי נושאים כמו בטיחות, אינטראקציה עם אחים שנמצאים בבית, הזנה והגשת עזרה ראשונה. כדאי שבבתים יהיו מרפסת, חצר או גן שעשועים קרוב, אם כי זה לא הכרחי ויש הורים שיודעים להפעיל את הילדים מצוין גם בתוך הבית כל היום.

3. הכינו את הבית

לפני שתארחו בביתכם את כל הילדים, ארגנו את הצעצועים ואת חומרי היצירה בצורה נגישה ומסודרת. אספו את כל החפצים שאינכם מעוניינים שילדים יגיעו אליהם בחדר שאליו הם לא ייכנסו (כמו חדר השינה שלכם). הרחיקו חומרים וחפצים מסוכנים ודאגו לערכת עזרה ראשונה זמינה. ציידו את המקרר בנשנושים בריאים כמו פירות וירקות או חטיפים בריאים, והניחו על השולחן במטבח כוסות שתייה לכל הילדים.

4. שמרו על סדר יום

סדר יום מאורגן יסייע מאוד לכם ולילדים. מכיוון שכל ילד מגיע בבוקר בשעה אחרת כדאי להתחיל בפעילות חופשית עד שכל הילדים מגיעים. כשכולם נמצאים, כנסו אותם יחד ופתחו את היום בסיפור. לאחר מכן הושיבו אותם ליד השולחן לארוחת הבוקר. אחרי הארוחה אפשר לצאת החוצה (כדאי לנצל את השעות המוקדמות יותר לכך בכדי לא להיות בחוץ בחום הכבד). חזרו הביתה וערכו פעילות כלשהי - יצירה, בישול או משחק משותף. לאחר הפעילות אפשרו לילדים זמן למשחק חופשי ולקראת הצהריים תנו להם לאכול משהו קטן כי הבטן מתחילה לקרקר בשלב הזה. אם הקייטנה נמשכת גם אחר הצהריים אפשר לבשל ארוחת צהריים יחד עם הילדים וכמובן יש לתכנן פעילות נוספת.

5. תכננו את הפעילות

חשוב שתהיה בכל יום פעילות אחת מובנית. זו יכולה להיות פעילות יצירה, משחק כיפי, בישול או אפייה, הצגה משותפת ועוד. בחרו שפעילות שקרובה ללבכם. אם אתם נרתעים מדבק ומספריים אל תעשו פעילות יצי

רה, חבל שתסבלו וגם הילדים לא ייהנו מן הסתם. וודאו שיש ברשותכם את כל הציוד והחומרים לו אתם זקוקים וערכו קניות אם יש צורך. כדאי להכין הכול בקופסה כדי שלא תצטרכו להתחיל לאסוף את הדברים במהלך הפעילות. ליתר ביטחון הצטיידו גם בחוברות צביעה או בפרסים קטנים שתוכלו לתת לילדים כשאתם מרגישים שהם משתעממים.

6. אפשרו לילדים זמן חופשי

כשילדים מגיעים לבית לא מוכר, הם מרגישים כאילו הגיעו לג'ימבורי - הצעצועים חדשים ומסקרנים והם יכולים לבלות שעות רבות בהנאה. גם הילדים שלכם יבלו זמן רב יותר במשחק עצמאי כשיש איתם חברים. לא חייבים לומר להם כל הזמן מה לעשות, תנו מרחב ליצירתיות ולדמיון שלהם ונצלו את הזמן בו הם משחקים לקצת מנוחה עבורכם.

7. שמרו על סדר

כשיש בבית קבוצה של ילדים הוא יכול להפוך בקלות למקום הכי מבולגן עלי אדמות, ולכן חשוב להקפיד על הסדר. וודאו שהילדים מגיעים לבית מסודר בתחילת היום, הסבירו להם היכן ממוקמים הדברים ששייכים לקייטנה והקפידו שלאחר כל פעילות כולם עוזרים לסדר. בסוף הארוחה כל ילד יפנה את השאריות והכלים שלו וירחץ ידיים, ולאחר פעילות יצירה כולם ינקו יחד ויחזירו את החומרים למקום. אף אחד לא ייהנה אם יהיו על הרצפה ערימות של צעצועים, טושים וספרים. הסבירו זאת לילדים ותזכו מהם שיתוף פעולה.

8. הציבו גבולות

כיף כיף אבל יש גם חלקים פחות נעימים. כמו שילדיכם הפרטיים מחפשים כל הזמן את קווי הגבול, כך גם ילדים של אחרים ובמיוחד במקומות חדשים. קבעו כללים וספרו עליהם לילדים בתחילת היום. אמרו להם שאתם כל הזמן בסביבה כדי לעזור בפתרון בעיות ושאין להשתמש בשום פנים ואופן באלימות. הגדירו מראש מה תהיה התוצאה כאשר מישהו יפר את הכללים, רצוי שזה לא יהיה עונש סתמי אלא השלכה של המעשה. כך למשל, אם ילדה לא עזרה לסדר היא לא להמשיך לשחק כי לא ניתן לשחק כשיש בלגן. תנו לילדים גם הזדמנות לתקן את הטעויות שלהם והדריכו אותם לכיוון חיובי.

9. הימנעו משימוש במסכים

קל מאוד להתפתות להושיב את הילדים לצפות בסרט או לאפשר להם לשחק במחשב, אבל חשבו האם הייתם רוצים שזה מה שהילדים שלכם יעשו אצל אחרים. כנראה שלא. אם אין סיבה ממש טובה לעשות זאת (כמו למשל, אם החלטתם לעשות יום קולנוע), הימנעו מכך לגמרי. זכרו שאחרי שילדים יושבים זמן רב מול מסך הם נהיים עצבניים וחסרי סבלנות, ואתם ממש לא רוצים להתמודד עם זה.

10. תיהנו

להפעיל קבוצת ילדים במשך יום שלם זו משימה לא פשוטה ובקלות אתם יכולים למצוא את עצמכם סופרים את הדקות עד לסוף היום. בכל זאת, נסו לראות זאת כחוויה. קחו חלק פעיל בפעילויות ובמשחקים, ספרו לילדים סיפורים, שירו ורקדו איתם, הקדישו תשומת לב אישית לכל אחד ואחת ושמרו כל הזמן על מצב רוח טוב, זה מדבק.

יש לכם עצות וטיפים נוספים? ספרו בתגובות.

בהצלחה!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page