top of page

שמונה רעיונות למאכלים לחנוכה


ברוכים הבאים לחגיגת חנוכה מטורפת בטרונצ'ו! אחרי שנחשפתם לערכת "מדליקים וחוגגים", אתם בטח מוכנים לחגיגה הגדולה. הערכה מציעה לכם להרכיב בעצמכם מסיבת חנוכה כאשר בכל פעם בוחרים בכיבוד, בפעילות ובקישוטים אחרים. בכל אחד משלושת הפוסטים שבסדרה תקבלו שמונה רעיונות שווים לכל אחת מן הקטגוריות וגם כמה פרינטבלס מהממים. שימו לב שכל הפרינטבלס מרוכזים במקום אחד וכדי לפתוח אותם יש להירשם לאתר. אז מה הפעם? אוכל, קדימה אוכל!

אתם בטח שואלים את עצמכם מה כבר ניתן לחדש לגבי האוכל של חנוכה. שוב נאכל סופגניות? עוד פעם נטגן לביבות? אז זהו, שתמיד אפשר לנסות דברים חדשים, לרענן קצת את המתכונים הישנים ולהכניס טוויסט חדש ומגניב למנה שלכם (טוב, המשפט האחרון יצא לי הכי מאסטר שף שיש. תסלחו לי על זה)... אז במקום לדבר כל כך הרבה, בואו פשוט ניכנס למטבח ונקבל השראה למאכלי חנוכה חדשים וטעימים. בפוסט הזה תקבלו הצעות מדליקות לכל אחד מהכרטיסים שבערכה: סופגניות, לביבות, עוגה, פירות, משהו בריא, חטיפים, מאפה וקינוח. מוכנים? תתחילו לבשל! (סתם סתם, פעם אחרונה, באמת).

1. סופגניות אם אתם מחובבי המאכל עתיר הסוכר והשומנים הזה, אתם בטח מכירים כל ווריאציה אפשרית לסופגנייה, החל מהמילויים המגוונים ועד לציפויים המשוגעים שאפשר למצוא היום במאפיות. אבל בסופו של דבר, סופגנייה היא בעצם מאפה עגול ורך, קצת מזכיר... לחמנייה. לא? אז למה שלא נכין ממנה סנדוויץ'? אם בא לכם ממש להתפרע, תנסו סנדוויץ' מלוח עם גבינות, ירקות, ביצים או ממרחים. אנחנו נוותר על הריסקיות שבעניין ונלך על גרסה מתוקה ומפנקת. מצטיידים בסופגנייה ריקה, מילוי שאוהבים (קצפת, קרם פטיסייר, נוטלה או כל דבר מושחת אחר שעולה בדעתכם) ופירות חתוכים לפרוסות. פורסים את הסופגנייה לרוחבה, מורחים בנדיבות מהמילוי ומפזרים מלמעלה את פרוסות הפירות. יאמי!

2. לביבות

לביבות נראות תמיד פחות או יותר אותו דבר - זהובות, פריכות וכל כך מפתות. אפשר לאכול מהן עוד ועוד בלי להפסיק ומה שכיף זה שגם ילדים אוהבים לזלול אותן וככה אפשר לדחוף להם עוד קצת ירקות בלי שהם באמת ידעו מה יש בפנים. הפעם לא נתמקד בטעם אלא בגודל, ונהפוך את הלביבה המוכרת לחטיף שכיף לנשנש. איך נעשה את זה? נכין מיני-לביבות! המתכון הוא אותו מתכון שאתם רגילים להכין, אבל במקום להכין אותן בגודל הרגיל, קחו בכל פעם כמות קטנטנה מהעיסה וטגנו לביבות קטנטנות וחמודות. את "החטיף" אפשר להכניס לקונוס או שקית מנייר וליהנות מכל ביסון.

3. עוגה

כשחיפשתי השראה לעוגות חנוכה, גיליתי בעיקר עוגות עתירות בצק סוכר וצבעי מאכל, שאני די משתדלת להימנע מלהשתמש בהם. ניסיתי לחשוב איזו עוגה בכל זאת תתאים לחנוכה (עוגת שמן זית? פחות), ואז זה בא - עוגת סופגניות! הטעם המוכר והאהוב, רק בעוגה. מה יכול להיות יותר נפלא מזה? הרעיון פשוט מאוד - מכינים בצק לסופגניות בתנור (כמו זה למשל), ובמקום לאפות את הסופגניות ברווחים, מסדרים אותן זו ליד זו בתבנית עגולה. אופים לפי הזמן הנדרש ומסיימים במילוי ריבה ופיזור אבקת סוכר מלמעלה. אין יותר טוב מזה בליל חורף קר.

4. פירות

התמזל מזלו של חנוכה להיחגג בדיוק בעונה של התותים. הפרי האדום והמתוק הזה מכניס לחורף הרבה חום ואהבה ותמיד עושה שמח בלב. בגרסת חנוכה, נהפוך את התותים לסביבונים מתוקים. כשחושבים על זה, זה די מתבקש. יש להם בדיוק את הצורה המתאימה, ורק צריך להוסיף איזה מקל מלמעלה כדי לסובב אותם. אז איך עושים את זה? שוטפים היטב את התותים, מייבשים אותם וחותכים את החלק העליון עם העלים. ממיסים שוקולד (מריר, חלב או לבן, מה שאוהבים) וטובלים בו את החלק העליון והשטוח של התות. לפני שהשוקולד מתקשה נועצים עוגייה או חטיף בצורת מקל (בייגלה, גליליות, מקלות כיף כף וכו') והסביבון מוכן!

5. משהו בריא

אז נכון שבריאות וחנוכה לא תמיד הולכים ביחד, ושאנחנו רגילים בעיקר לספוג שמן במשך שמונת ימי החג, אבל אפשר לעשות כמה שינויים קלילים שיהפכו את מאכלי החג להרבה יותר בריאים. בתחרות בין הסופגניות ללביבות אצלנו בבית העדיפות ללביבות ברורה. אנחנו ממש לא מחכים בשבילן לחנוכה אלא זוללים מהן כל השנה. עם הזמן גילינו שגם לביבות אפויות יכולות להיות ממש טעימות והן מתחסלות אצלנו לפחות באותו קצב של אלה המטוגנות. כדי שיהיה מעניין, אפשר להכין אותן בטעמים שונים ואז זו כבר ממש חגיגה. איך מכינים? מבשלים ירקות שונים (אנחנו הכנו בטטה וסלק אבל אפשר גם קולורבי, גזר, קישוא ועוד ועוד), מועכים כל ירק ומוסיפים ביצה וכחצי כוס פירורי לחם (משחקים עם הכמות עד שהעיסה מספיק סמיכה). מלבבים לביבות צבעוניות וחמודות על תבנית ואופים 15-20 דקות עד שהן מתחילות להזהיב.

6. חטיפים

חטיפים לא בהכרח קשורים לחנוכה (למרות שהם תמיד מפוצצים בשמן), ולכן לא נתעסק כאן בסוג החטיף אלא בצורת ההגשה. תבחרו בחטיף אהוב או במשהו חדש שרציתם לנסות, ותכניסו חופן ממנו לסביבון נייר חמוד. ככה גם תכניסו את החבר'ה לאווירת החג וגם תוכלו לשלוט בכמות שהם אוכלים. הדפיסו מכאן את הקובץ עם פריסת הסביבון, גזרו, קפלו והדביקו. אה, וכמובן אל תשכחו למלא את הסביבון בחטיפים ולהגיש בשמחה לקטנטנים. אפילו אם תכניסו פנימה חטיף בריא יותר, הם יאכלו בהנאה. להורדת הקובץ לחצו כאן.

7. מאפה

זה הזמן לשמן זית! כן, זה מהנס של חנוכה. איך הגענו ממנו לסופגניות נוטפות שוקולד וריבת חלב אני לא יודעת, אבל זה הזמן לחזור למקור. נכין פוקצ'ה עם שמן זית וזיתים, וכשהיא תצא מהתנור טרייה ולוהטת, אף אחד לא יוכל לעמוד בפניה. מערבבים בקערה 3 כוסות קמח עם כפית שמרים. מוסיפים כוס מים, שליש כוס שמן, כפית דבש ומעט מלח. לשים היטב בידיים או במיקסר (במקרה הצורך מוסיפים קמח או מים לקבלת בצק רך). מתפיחים במקום חמים עד להכפלת הנפח. מחממים תנור ל-180 מעלות, מחלקים את הבצק לשני חלקים ומותחים כל חלק עד שמתקבלת מעין פיתה (גובה הבצק לא צריך להיות אחיד בכל הפוקצ'ה, כיף שחלק יוצא קריספי וחלק רך). מושחים את הפוקצ'ות בשמן זית, מפזרים מלמעלה זיתים, שום כתוש ומעט מלח גס. אופים כ-15 דקות עד שהבצק מזהיב.

8. קינוח

זה הרגע למשהו באמת מפנק, או במילים אחרות - שוקולד. חנוכה ושוקולד? כמובן, מטבעות שוקולד בעטיפה זהובה. לא הדבר הכי טעים בעולם, אבל אף אחד לא באמת יכול לעמוד בפניהם. אז איך בכל זאת נכין מהם משהו טעים? נמיס אותם בחלב חם, נוסיף קצת קצפת ונפזר מלמעלה עוד כמה שברי מטבעות. בקיצור - נכין שוקו חם (משוקולד כמובן!) כשהמטבעות יחליפו את הפרלינים. אפשר להשתמש במטבעות משוקולד מריר, חלב או לבן, אבל הכי טוב לערבב את שלושתם יחד! קינוח אולטמטיבי לערב חורפי קר (וגם לבוקר. או צהריים).

אכלתם? נהניתם? ספרו לחבריכם. וגם לי, ממש כאן למטה בתגובות :)

טירוף של חנוכה בטרונצ'ו!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page