top of page

רגע לפני החופש... סיכום אתגר זיכרונות ילדות


החופש הגדול עוד רגע כאן, ואל תדאגו, הוא יקבל פה מקום של כבוד. בינתיים אתם מוזמנים להירשם לפרויקט הקיץ של הבלוג, "חופש גדול כסף קטן", בו תקבלו מלא רעיונות לפעילויות עם ילדים עד 30 ש"ח. כל הפרטים מחכים לכם כאן.

אבל רגע לפני שהחופש מגיע אני חייבת לספר לכם על אתגר זיכרונות ילדות שלקחתי על עצמי לפני כשלושה חודשים במטרה לסיים אותו עד החופש הגדול.

תקציר הפרקים הקודמים: לפני כמה חודשים כתבתי פוסט ובו 50 דרכים ליצור זיכרונות ילדות מאושרים. הפוסט זכה להרבה תגובות חמות ושיתופים, ובעקבותיו גם פתחתי את קבוצת הפייסבוק "טרונצ'ו - הורים וילדים נהנים מהחיים" שבה תיעדתי את האתגר. איזה אתגר? אתם בטח שואלים. ובכן, אחרי שערכתי את כל הרשימה, החלטתי שזה מאוד יפה לכתוב את הדברים, אבל אם זה יישאר על הנייר (או על המסך, במקרה שלנו) לא עשיתי יותר מדי, ולכן לקחתי על עצמי לנסות 10 רעיונות מתוך הרשימה עד החופש הגדול.

אז כן, זה היה מאוד מאתגר. גם דברים שנשמעים פשוטים כמו מסיבת פיג'מות או אוהל משמיכות דורשים בסופו של דבר לעצור לרגע את השגרה ולעשות משהו קצת אחר. אבל זה היה אחד האתגרים המהנים והמרגשים שיצא לי לעשות בחיים, באמת. צריך לעשות כל כך מעט כדי להפתיע ולשמח ילדים. הם יודעים איך למצות את הרגע וליהנות מהדברים הכי פשוטים בצורה מעוררת הערצה, יש לנו הרבה מה ללמוד מהם. האתגר הזה גרם לי להרגיש גם בעצמי קצת ילדה - להפתיע, להשתולל, להיות במתח מהתגובות... כמה שנהניתי מכל זה!

עם סיום האתגר אני מתרגשת לשתף אתכם בחוויות וההרפתקאות שהיו לנו בזכותו. עדיין נשאר לנו טעם של עוד ואני צופה שננסה לממש רעיונות נוספים בהמשך. חוץ מהרעיונות שברשימה, עצם המודעות לכך שאפשר לייצר לילדים זיכרונות ילדות מאושרים בלי לעשות דברים גרנדיוזיים או יקרים מדי, מוסיפה הרבה הנאה מדברים קטנטנים שעושים ביום יום. חלק מהקוראות שיתפו אותי ברעיונות שניסו מתוך הרשימה וחלק כתבו לי על כל מיני חוויות משפחתיות מהנות שלא נלקחו ישירות מתוך הפוסט אבל לגמרי היו בהשראתו. זה מרגש אותי ברמות מטורפות, כי זה בעצם מה שאני מנסה לעשות כאן בטרונצ'ו - לעזור לכולנו ליהנות מהחיים היומיומיים עם הילדים.

ועכשיו, אחרי כל ההקדמה, נעבור אל סיכום האתגר:

1. ארוחת בוקר למיטה (רעיון 7 מתוך הרשימה)

אל הרעיון הראשון ניגשתי בהתרגשות רבה. בתור אחת שדי קשה לה לצאת בבוקר מהמיטה אפילו קצת נלחצתי. הילדים הם תמיד אלה שמשכימים אותי, אז איך אתעורר לפניהם ועוד אספיק להכין ארוחת בוקר? מסתבר שהאתגר בהחלט מאתגר. באותו בוקר שמתי שעון ל-5:30, קמתי בשקט בשקט והכנתי פנקייקס רכים ואווריריים. כשהתחלתי לשמוע רחשים ראשונים מכיוון חדר השינה של הילדים ביקשתי מהם להישאר במיטה ממש עוד כמה דקות. זיגגתי מעל הפנקייקס סירופ מייפל (אמיתי! יאם!) והוספתי לידם כוסיות נייר עם תותים חתוכים. עם הרבה דפיקות לב ניגשתי אל החדר שם הילדים חיכו יפה ובסבלנות ו...טדאם! בוקר טוב! מי הזמין ארוחת בוקר למיטה? קשה לתאר את רמת ההלהבות שלהם אבל בואו נאמר שזה היה... וואו! בהחלט סיפתח מוצלח לאתגר ולגמרי היה שווה את המאמץ.

מסקנות וטיפים: זה ללא ספק אחד הרעיונות הטובים, וקשה שלא להצליח איתו. לא חייבים ארוחת בוקר סופר מושקעת, מספיק שמכינים משהו קצת שונה ממה שאוכלים בדרך כלל. וכמובן האפקט של המגש שמגיע עד למיטה תורם לא מעט להתרגשות. לגבי הלכלוך במיטה, מומלץ לעשות את זה בבוקר שבו מתכוונים גם ככה להחליף את המצעים כדי שלא יהיה לחץ מכמה פירורים (או מסירופ דביק שינזול על הסדינים, במקרה שלנו).

2. שעת סיפור ותה (רעיון 29 מתוך הרשימה)

אחרי ההשקעה הראשונית החלטתי ללכת על משהו קצת יותר פשוט. אני אוהבת לאפות עוגיות וקריאה זה משהו שהילדים שלי תמיד נהנים ממנו (כמו שסיפרתי כאן). אז כל מה שהיה צריך להכין מראש זה רק את העוגיות, לערוך יפה את השולחן, לבחור יחד ספרים שרוצים לקרוא ולהכין תה מתוק וטעים. פשוט סתם ככה באמצע החיים התיישבנו יחד ללגום תה ולשמוע סיפורים. אלה היו רגעים של רוגע ומנוחה, הפסקה קטנה מהלחץ היומיומי ומהצורך להספיק עוד ועוד. עצרנו, לקחנו את הזמן ונהנינו מהביחד.

מסקנות וטיפים: הנה דוגמה מצוינת איך פעילות פשוטה יכולה להפוך לזיכרון נפלא. יכול להיות שלילדים יוצא לפעמים לשתות תה או לקרוא ספרים, אבל כשעושים מזה אירוע מיוחד, מתרגשים ביחד ונהנים מהחמימות המשפחתית המשותפת, זה כבר משהו אחר לגמרי.

3. מסיבת פיג'מות (רעיון 9 מתוך הרשימה)

כשהגיעה חופשת פסח החלטתי לנצל את הלילה הראשון שלה למסיבת פיג'מות כיפית, כי אין בעיה שהילדים ילכו לישון מאוחר. הזמנו אלינו את בן הדוד האהוב, מה שתרם לא מעט להתרגשות של הילדים מהעניין. פתחנו את הערב בצפייה משותפת בסרט (עכשיו כשאני חושבת על זה, אפשר לומר שזה עונה גם על מס' 2 ברשימה...) ואחר כך פרשנו על הרצפה בחדר מזרנים, שקי שינה, שמיכות, כריות וכל מה שהילדים רצו, לא הייתי קשוחה בעניין. החמודים עוד הספיקו להשתולל קצת וליהנות מהאווירה המיוחדת, ואז כל אחד נכנס למיטה/מזרן/שק-שינה שלו עם ספר קריאה והשתרר שקט בבית. הם כנראה היו מאוד עייפים כי העיניים נעצמו די מהר, אבל הכיף היה להתעורר בבוקר ולהמשיך לשחק יחד. אחד הדברים הכי מצחיקים וחמודים שקרו באותו ערב זה שהקטנטונת (שהייתה אז כמעט בת שנתיים) לא חשבה לרגע שהיא לא חלק מהחגיגה, ועשתה הכל יחד עם הגדולים - סרט, השתוללות וכמובן ספר לפני השינה.

מסקנות וטיפים: קודם כל, חשוב לעשות עם הילדים תיאום ציפיות. תוך כדי המסיבה הבנתי שהילדים חשבו על מסיבת פיג'מות כל מיני דברים שלא ממש היו מתוכננים, כמו להיות ערים כל הלילה או לאכול ממתקים לפני השינה, אז כדאי שלכולם יהיה ברור מראש מה התכניות :) דבר שני, חשוב לא לחשוש מהאירוע למרות שהוא כרוך בבלגן וחריגה רצינית מהשגרה. תנו לעצמכם להשתחרר ולילדים ליהנות. ולבסוף, תזכרו שמדובר בכיף גדול לילדים ובחוויה שהיא באמת בלתי נשכחת. זה לגמרי שווה את ההשקעה.

4. מסיבת ריקודים (רעיון 18 מתוך הרשימה)

אני מודה שהפעם לא היה מדובר במשהו שתכננו יותר מדי מראש, אלא בפעילות לגמרי מאולתרת (שאני אפילו לא יזמתי אותה), אבל היה כל כך מצחיק וכיף, שהחלטתי שהיא לגמרי עומדת בקריטריונים של כניסה לאתגר. ביום בעצמאות נפגשנו עם חברים לארוחת בוקר משותפת. התמקמנו בפארק יפה ומטופח עם דשא וגן שעשועים, פרשנו מחצלת ונהנינו מהמנוחה. ואז, חברה שלי הוציאה משום מקום רמקול בלוטות' והשמיעה קצת סטטיק ובן-אל, כמו אחרונת המעריצות. הילדים לא התבלבלו ומיד פצחו במסיבת ריקודים סוערת על המחצלת. אנחנו ההורים פשוט נקרענו מצחוק והאנשים שמסביבנו היו קצת בהלם, אבל הילדים ללא ספק נהנו בטירוף.

מסקנות וטיפים: תהיו ספונטניים ותשמיעו לילדים מוזיקה בכל הזדמנות אפשרית. שום דבר רע לא יכול לצאת מזה.

5. אוהל משמיכות (רעיון 13 מתוך הרשימה)

איזה ילד או ילדה לא זוכרים את חוויית הילדות המופלאה הזו של הקמת אוהל בחדר מסדינים ושמיכות? הילדים שלי מאוד אוהבים את הקונספט ולעיתים קרובות הם מנסים כל מיני קונסטרוקציות מעניינות, אבל הפעם החלטתי שאני מקימה בשבילם אוהל ממש גדול כדי שתהיה להם פינה קטנה וסודית שבה הם יכולים לשחק וגם לנוח. קשרתי חבל בין הארון לספרייה ועליו מתחתי שתי שמיכות גדולות, חיזקתי עם אטבים וחבלים וגם אלתרתי כל מיני קשירות, ולבסוף התקבל אוהל משחקים מושלם שהילדים לא רצו לצאת ממנו.

מסקנות וטיפים: אפשר להקים את האוהל כהפתעה לילדים או לבחור לעשות את זה כפרויקט משותף ואז מרוויחים גם את החוויה של הבניה וההתנסות ביחד. כך או כך, ילדים אוהבים את זה, ובסך הכל מדובר בהשקעה לא גדולה (חוץ מהבלגן) שגם תיתן לכם קצת שקט.

6. אלבום משפחתי (רעיון 48 מתוך הרשימה)

אני מודה שאני גרועה ממש בארגון התמונות המשפחתיות שלנו, והן מפוזרות על פני כל כך הרבה מחשבים, תיקיות וכונני גיבוי. אבל הרעיון של יצירת אלבום משפחתי יחד דווקא נראה לי כמו הזדמנות טובה לעשות משהו בנושא. התחלתי באיסוף התמונות ולאחר מכן גם במיון וסינון שלהן, ואז התיישבתי יחד עם הילדים ליצירת אלבומים. האלבום היחיד שיצרתי עד אז היה אלבום יום הולדת שנה לגדול (שהיום הוא בן 7.5...) ככה שדי התבקש שהאלבום הבא יהיה אלבום יום הולדת שנה לאמצעית (שחוגגת עוד מעט 6...) אבל, החלטנו לעשות לה את זה בהפתעה - אני והגדול. ישבנו, עיצבנו, הוספנו כיתובים ושלחנו להדפסה. לשמחתנו תוך פחות משבוע האלבום כבר הגיע ככה שלא היינו צריכים לשמור את ההפתעה בסוד הרבה זמן. הילדה הייתה בעננים ואנחנו לא פחות. יצירה משותפת, בעיקר אם יש בה ערך מוסף שיכול לשמח גם אחרים, זו חוויית הורות-ילדות שאין לה תחליף!

מסקנות וטיפים: בפוסט המקורי הרעיון היה להדפיס תמונות ואז לעצב איתן אלבום ביד, אבל אין שום סיבה שלא לעשות את זה גם בעבודה משותפת על אלבום דיגיטלי, זה כיף לא פחות! מכיוון שמדובר במשימה קצת מורכבת, אני חושבת שכדאי לעשות אותה בכל פעם עם ילד אחד.

7. סרט בחוץ (רעיון 39 מתוך הרשימה)

מדובר ללא ספק ברעיון שהיה הכי מסובך לביצוע, אבל ההשקעה הייתה שווה כל רגע! אחרי חג שבועות, ניצלתי את העובדה שהילדים עדיין בחופש (מי אמר אסרו-חג ולא קיבל?) והודעתי לכל המשפחה שהתאספה לכבוד החג שמתכנסים בערב מאחורי הבית של ההורים להקרנה חגיגית של הסרט "טרולים" (מתה על הסרט הזה!). הבנתי שזה הרגע לבזר סמכויות וחילקתי את התפקידים בין בני המשפחה - להשיג מקרן ומסך, להכין פופקורן, לחבר את המחשב, לארגן את כל העסק מבחינה טכנית ולהכין את השטח עם מחצלות ושמיכות. הילדים עקבו בסקרנות ובהתרגשות אחרי ההכנות של המבוגרים וכשהגיע הרגע להתחיל סוף סוף בסרט השתרר שקט בקהל (טוב, לא ממש שקט. בכל זאת כולם בלסו שם פופקורן). זאת הייתה חוויה מיוחדת במינה שכולם נהנו ממנה כל כך - גם הילדים ובעיקר המבוגרים.

מסקנות וטיפים: יש קסם מיוחד בצפייה בסרט תחת כיפת השמיים וזה היה שווה כל רגע של השקעה ומאמץ. אם עושים את זה בפורום משפחתי מגוון חשוב לבחור סרט שיתאים לכל הקהל, לרוב סרטי אנימציה של דיסני יתאימו. עוד משהו שכדאי לדאוג לו מראש זה שהציוד יהיה תקין וקל לתפעול, כי זה לא יהיה כל כך נחמד שכולם יגיעו ואז יהיו כל הזמן תקלות.

8. עבודה בגינה (רעיון 22 מתוך הרשימה)

בפוסט המקורי הרעיון הוא לעבוד על פרויקט משותף של גידול צמחים, בין אם זה בגינה ממש או בין אם זה בעציצים על החלון. אנחנו החלטנו להתחיל בקטן :) בבית הספר של הגדול יש שיעורי חקלאות שבהם התלמידים מגדלים מגוון של צמחים ולפעמים הם גם מקבלים חלק מהתוצרת הביתה. הילד הגיע עם עציצים של צמחי תבלין, ומבחינתי גזר דינם היה די ברור כי אני ממש גרועה בזה. אף פעם לא זוכרת להשקות, לא יודעת איפה הכי טוב להניח אותם, ובגדול, מה שלא אעשה, הם לא ישרדו. מזל שלילד יש אבא קצת יותר מפוקס ממני והם לקחו על עצמם את גידול העציצים יחד. מסתבר שכשמקפידים לעשות מה שצריך זה ממש עובד! מסקנות וטיפים: גם אם אתם גרועים בזה, תמיד אפשר לנסות. הכי הרבה זה לא יצליח. ובכל מקרה, זו יכולה להיות הזדמנות נהדרת להעביר לילדים את האחריות ולתת להם לנהל את הפרויקט הזה. אם אתם רוצים ללכת עם זה עד הסוף ולהשקיע בגינה מטופחת, אבל אין לכם כל כך ידע, כדאי לחפש קבוצות פייסבוק מתאימות שתוכלו לקבל בהן את כל המידע שצריך.

9. חופשה בהפתעה (רעיון 10 מתוך הרשימה)

כאן ללא ספק מדובר בהיי-לייט של האתגר. הארגון דווקא לא היה מסובך במיוחד ולא נדרשה השקעה יוצאת דופן, כי פשוט ניצלנו את העבודה שאנחנו יוצאים לחופשה כדי לעשות לילדים את ההפתעה המטורפת הזאת. למזלנו ההחלטה לצאת לחופשה הייתה די ספונטנית ככה שהיינו צריכים לשמור על הסוד רק במשך שבוע, אבל עדיין זה היה קשה! ביום שבו יצאנו לדרך עוד הספקנו להיות בבוקר במסיבת סיום של האמצעית בגן. כשחזרנו הביתה ארגנו את כל הפרטים האחרונים (הילדים שאלו אותי מה אני עושה, מזל שאני תמיד יכולה לענות להם שזה בשביל משהו שאני מכינה לטרונצ'ו), ואז יצאנו "לרגע" מהבית וסיפרנו להם שאנחנו בעצם נוסעים לצפון. אין לתאר את גודל ההתרגשות וההתלהבות! בהחלט היה שווה להתאפק שבוע שלם. האפקט הכי מוצלח של ההפתעה היה שהם היו בצברוח מצוין במשך כל הנסיעה (הארוכהההה!) ולא הפסיקו לשאול על הדרך ועל מה נעשה כשנגיע ומי יהיה ואיפה נבקר. בקיצור, התחלה מבטיחה! הדרך הייתה נעימה ומקסימה, אנחנו ההורים נהנינו לראות מהחלון נופי ילדות מוכרים והילדים נהנו לשמוע את הסיפורים והזיכרונות שלנו. כעבור שלוש שעות הגענו לדירת הנופש שם חיכתה לנו כל המשפחה. עשינו סיבוב קטן של התפעלות, התמקמנו בחדר הנעים וקפצנו ישר לבריכה! אחרי קצת השתוללויות במים הילדים נחו מול הטלוויזיה על הספה הענקית והמבוגרים ארגנו ארוחת ערב טעימה. אכלנו, שתינו והלכנו לישון עם חיוך גדול. בבוקר התעוררנו רק קצת מאוחר מהרגיל, אבל זה לא היה כל כך נורא כי הנוף היה משגע ומזג האוויר נפלא. זה היה זמן מצוין להוציא את כל הספרים והצעצועים שהבאנו מהבית וליהנות מהרוגע והשקט בזמן שהילדים משחקים להנאתם. היום עבר בנחת, בילינו שעות בבריכה, בנשנושים ובצפייה בסרטים - פשוט מנוחה לשם מנוחה, זה כל מה שהיינו צריכים. בערב הכנו על האש ואכלנו כולם יחד תוך כדי דיבורים, צחוקים ותכנונים של יום המחר... ושוב הלכנו לישון עייפים אך מרוצים. את היום השלישי אמנם התחלנו בנחת, אכלנו ארוחת בוקר ונפרדנו מהדירה המקסימה, אבל אחר כך חיכה לנו יום מלא פעילות. יצאנו למסלולון קליל וכיפי בעין דבשה - הליכה קצרה בתוך נחל זורם ומוצל עם כמה מקומות לשכשוכים - מושלם למשפחות עם קטנטנים. לקראת אחר הצהריים הדרמנו לכיוון הכנרת ועצרנו לטבילה מהנה שאיתה גם סיימנו את הטיול - איזה סוף נפלא לחופשה מדהימה. היה שווה להתאפק ולשמור את הסוד מהילדים! עכשיו רק נשאר לחזור הביתה...

מסקנות וטיפים: לא צריך לתכנן חופשה במיוחד בשביל האתגר, אלא פשוט לחכות להזדמנות המתאימה ולנצל אותה. אבל בכל מקרה, כדאי לחשוב טוב טוב אם ההפתעה הזאת בכלל מתאימה לילדים שלכם, כי מן הסתם יש ילדים שיגיבו פחות טוב לעניין. בנוסף, לא צריך להגזים עם ההפתעה, נגיד אל תעצמו לילדים את העיניים ותעבדו עליהם שאתם חוטפים אותם ורק בסוף הנסיעה תגלו להם שזו בכלל הפתעה, כי סביר להניח שהם לא יסלחו לכם על זה בחיים ;)

10. מלחמת מים (רעיון 23 מתוך הרשימה)

הפעילות האחרונה שלנו באתגר הייתה ממש לקראת סוף שנת הלימודים. מזג האוויר כבר נהיה קיצי לגמרי וזה נראה כמו הזמן הכי מתאים לבילוי רטוב ומרענן. אני לא אספר מה בדיוק הכנו למלחמת המים כי זה יחכה לפרויקט הקיץ של הבלוג, אבל אני כן יכולה לומר שהייתה שעה של השתוללות כיפית ומצננת. הכי מצחיק היה כשהקטנטונת קלטה רק בסוף העסק שהבגדים שלה רטובים, ולקחה את זה קצת קשה :) בכל מקרה, מלחמת מים זו עוד דרך קלילה ונפלאה ליצור אצל הילדים זיכרון ילדות מאושר.

מסקנות וטיפים: לילדים עם רגישות תחושתית אני מניחה שזה פחות יתאים, אבל עם כל השאר אין מה להתכונן יותר מדי, פשוט יוצאים החוצה ועושים כיף חיים.

וואווו... רק עכשיו כשהכל כתוב לי מול העיניים אני קולטת כמה הספקנו. די מטורף! אז אחרי שסיימתי עם האתגר הזה אני מדלגת היישר אל האתגר הבא - פרויקט הקיץ של טרונצ'ו... יהיה שווה!

ספרו לי בתגובות - אילו דברים, קטנים או גדולים, אתם עושים כדי ליצור אצל הילדים שלכם זיכרונות ילדות מאושרים...?

קיץ שמח!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page