היום ל"ג בעומר! או שזה בכלל מחר... או שבעצם זה בכלל כבר היה שלשום? הצליחו קצת לבלבל אותנו השנה, אה? אבל מתי שזה לא יהיה, כנראה שלא נצליח להתחמק מהחג הזה. נכון שכשהיינו ילדים אהבנו אותו ממש? אני זוכרת איך שבועות רבים לפני התאריך המיוחל כבר היינו אוספים כל פיסת עץ שנקלעה לידינו, ואיך בשלב מסוים כבר הרגשתי שהעיניים שלי מתוכנתות לקלוט כל מה שעשוי מעץ - מקלות, קרשים, עמודי טלפון... מזל שתמיד היה בחבורה את הנורמלי הזה שלא היו לו להבות בעיניים והוא הוריד אותנו מהרעיון לסחוב את הפרגולה של השכנים. אבל חכו, זה עוד רק הפרומו. ל"ג בעומר עצמו - איזו חוויה! כל הילדים מתאספים יחד כדי להמתין ערב שלם לתפוח אדמה מפויח, יושבים ומספרים צ'יזבטים לא מפחידים ועד סוף המדורה מספיקים לשרוף בערך עשירית מכמות העצים שנאספו. חלום...
עם כמה שהיה לנו כיף בתור ילדים, היום אנחנו פשוט לא יודעים איך לעמוד בסבל הזה. יום שלם של חלונות סגורים, כביסה שממתינה להיתלות על החבל, עשן מחניק שאופף את הכל וזה עוד בלי שהתחלנו לדבר על כל העיסוק סביב הילדים - עם מי עושים את המדורה ומה מביאים ומי משגיח ומה אוכלים ומתי מסיימים... יואו איזה סיוט. אבל השנה לא מתחשק לי לסבול, בא לי ליהנות עם הילדים מההתרגשות של היום הזה ולחגוג בפורמט משפחתי יותר. נראה לי הרבה יותר הגיוני לעשות מדורה משפחתית קטנטונת מכמה זרדים ומקלות שנצליח לאסוף מאשר לתת לקבוצת ילדים פירומנים לכלות את כל העצים במזרח התיכון.
לפני כמה ימים העליתי סקר בקבוצת הפייסבוק הכיפית של טרונצ'ו לגבי הנושא של הפוסט הנוכחי ולהפתעתי וגם לשמחתי הרבה הצביעו בעד רעיונות לפעילות משפחתית סביב המדורה (בסופו של דבר נבחרו שתי האפשרויות שהצעתי כך שפוסט נוסף ומפנק יופיע כאן בקרוב). הופתעתי כי חשבתי שלרוב ההורים בכלל אין ראש לחג הזה והם רק מחכים שהוא יעבור, ושמחתי כי טוב לדעת שיש עוד הורים מטרוללים כמוני שבא להם לבלות עם הילדים במדורה. בכל מקרה, עלו לי בראש כל מיני רעיונות לפעילויות מגניבות, אבל בסוף השתלטה עליי רוח נוסטלגית והחלטתי לכתוב פוסט קצת ארכאי עם רעיונות למשחקי חברה. כן כן, אלה שהיינו משחקים עם החבר'ה בקומזיץ כשהגיטרה ברקע (טוב, יצאתי עכשיו הכי פלמ"חניקית, אבל זה באמת מה שהיינו עושים במדורות בעידן הטרום-סמארטפון). אז אתם מוכנים? קבלו אותם:
1. אף פעם לא
כל המשתתפים מרימים 10 אצבעות. כל משתתף אומר בתורו משהו שהוא אף פעם לא עשה, לדוגמה: "אף פעם לא הייתי בחרמון", ואז כל מי שכן עשה את אותו דבר מוריד אצבע אחת. מי שמוריד את כל האצבעות יוצא מהמשחק והמנצח הוא האחרון שנשאר במשחק. כשמגיע תורכם, כדאי לחשוב על משהו שלא עשיתם ושכמה שיותר מהמשתתפים האחרים כן עשו.
2. ארץ-עיר
בגרסת המדורה אין צורך בדפים ובכלי כתיבה. אחד המשתתפים אומר בלחש את האלף-בית עד שעוצרים אותו ואז צריך למצוא באות שנבחרה תשובות להגדרות: ארץ, עיר, חי, צומח, דומם, ילד, ילדה, מקצוע (ואפשר להוסיף הגדרות שונות כרצונכם). בצורה הזו המשחק פחות תחרותי ויותר הופך למשימה משותפת, אבל אפשר גם להחליט שמי שמוצא ראשון תשובה להגדרה מקבל נקודה ובסיום המשחק מסכמים את הנקודות ובודקים מי המנצח.
3. בור ועם הארץ בידיעת הארץ
יושבים במעגל. המשתתף הראשון חושב על מקום בארץ ואומר את האות הראשונה שלו (למשל אם הוא חשב על רעננה הוא אומר "ר"). המשתתף הבא בתור חושב על מקום שמתחיל באות הזו ואומר את האות הבאה בשם המקום (למשל, אם המשתתף השני חשב על רעננה, הוא יגיד "ע", אבל הוא יכול גם לחשוב על מקום אחר כמו ראש הנקרה ואז הוא יגיד "א"). המשתתף הבא צריך לחשוב על מקום שמתחיל בשתי האותיות שנאמרו ולומר גם הוא את האות הבאה. אם משתתף מסוים לא מצליח לחשוב על מקום מתאים הוא יכול לומר סתם אות ולקוות שלא ישימו לב. המשתתף שאחריו יכול לומר אות נוספת או לומר למשתתף הקודם "בור ועם הארץ בידיעת הארץ". אם המשתתף הקודם אכן לא יודע לנקוב בשם של מקום מתאים הוא המפסיד, אבל אם הוא כן מצליח, המפסיד הוא המשתתף שקרא לו בור ועם הארץ.
4. אישיות
אחד המשתתפים בוחר בדמות כלשהי (מישהו מפורסם, דמות מסרט או אפילו קרוב משפחה). המשתתפים האחרים צריכים לגלות את הדמות על ידי שאלות שהתשובות עליהן הן "כן" או "לא" (לדוגמה, אפשר לשאול "האם זו זמרת?" אבל אי אפשר לשאול "מה צבע השיער שלה?"). ניתן לשאול עד 20 שאלות ואז יש אפשרות לנחש שלוש פעמים. אם המשתתפים הצליחו לנחש - הם המנצחים, ואם לא - מי שבחר את הדמות הוא המנצח.
5. קונטקט
אחד המשתתפים בוחר במילה כלשהי והמטרה של המשתתפים האחרים היא למצוא את המילה. איך עושים את זה? מי שבחר את המילה אומר לשאר המשתתפים את האות הראשונה שלה, לדוגמה: "א". המשתתפים האחרים חושבים על מילים שמתחילות באותה אות ואומרים הגדרה למילה. לדוגמה, אחד המשתתפים חשב על המילה אנציקלופדיה, אז הוא אומר "ספר עם מידע על נושאים רבים". אם יש משתתף אחר שהבין את הכוונה, הוא אומר "קונטקט" ואז שניהם יחד סופרים עד שלוש ואומרים את המילה בו זמנית. זה שבחר את המילה צריך להספיק לומר אותה לפני ששני המשתתפים יגידו אותה יחד. אם הוא הצליח, המשחק ממשיך והמשתתפים צריכים לחשוב על מילים והגדרות נוספות, אבל אם הוא לא הצליח, הוא מגלה למשתתפים את האות הבאה, ואז הם צריכים לחשוב על מילים שמתחילים בשתי האותיות. לדוגמה, אם האותה הבאה היא "ר", המשתתפים יכולים לחשוב על המילים אריה, ארגון, אריסטו, ארכיון ועוד ועוד. המשחק ממשיך באותה דרך עד שמצליחים לנחש את המילה.
6. כן-לא-שחור-לבן
מתחלקים לזוגות, ובכל זוג יש את זה ששואל שאלות ואת שעונה. לשואל מותר לשאול כל שאלה, אבל לזה שעונה אסור להשתמש בארבע מילים: כן, לא, שחור, לבן. נשמע פשוט? אם הייתם פעם ילדים אתם בטח זוכרים שזה לא תמיד כל כך קל.
7. גלה את השיר
אחד המשתתפים הולך הצידה והקבוצה הנותרת בוחרת שיר. מחלקים את מילות השיר בין המשתתפים וקוראים לזה שהלך לבוא בחזרה ולנחש את השיר. איך? הוא שואל כל אחד מהמשתתפים שאלה, ועל המשתתף לענות לו במשפט שמכיל את המילה שקיבל. המנחש צריך לזהות את המילים "החשודות" מתוך המשפטים ולגלות את השיר. לדוגמה, אם נבחר השיר "זהב", זה יכול ללכת ככה:
המנחש - מה אכלת לארוחת הצהריים?
משתתף א' - פתחתי את המקרר והסיר עם הקוסקוס אמר לי היי, רוצה לאכול אותי?
המנחש - מה התכניות שלך למחר?
משתתף ב - ללכת לרופא אף אוזן גרון.
המנחש - אתה אוהב את ל"ג בעומר?
משתתף ג- פעם אהבתי, היום כבר לא.
וכך ממשיכים עם המילים "לא", "ראיתי", "עוד", חיוך", "כזה" וכן הלאה עד שהמנחש מצליח לגלות את השיר.
8. הרצל אמר
בוחרים מנחה שנותן הוראות לשאר המשתתפים. על המשתתפים לבצע הוראה רק אם המנחה אומר לפניה "הרצל אמר", לדוגמה: "הרצל אמר לקפוץ על רגל אחת". אבל על המשתתפים להתעלם מסתם הוראה, כמו "למחוא כפיים". משתתף שטועה ומבצע הוראה שלא נאמר לפניה "הרצל אמר", או שאינו מבצע הוראה שנאמר לפניה "הרצל אמר", יוצא מהמשחק. מנצח מי שנשאר אחרון.
9. טלפון שבור
יושבים במעגל והמשתתף הראשון בוחר מילה. הוא לוחש את המילה באוזנו של המשתתף הבא וזה לוחש אותה למי שלידו וכך הלאה. אסור לומר את המילה פעמיים וגם אם מישהו לא שמע טוב הוא צריך ללחוש למשתתף שאחריו רק את מה ששמע. כשמגיעים למשתתף האחרון שואלים אותו מה הוא שמע. אם הוא אומר את המילה המקורית הטלפון נשאר שלם. אבל אם הוא אומר מילה שונה עוברים לפי הסדר בין המשתתפים (מהאחרון לראשון) ושואלים אותם מה שמעו עד שמגיעים לזה ש"שבר" את הטלפון ולא שמע נכון את המילה שנלחשה לו.
10. לספור עד 10
נו, מה הבעיה לספור עד 10? אז זהו, שעושים את זה ככה: המטרה היא שכל המשתתפים יספרו יחד עד 10 מבלי לתאם מראש, כשכל פעם מותר רק למשתתף אחד לומר מספר ואסור לאותו משתתף לומר שני מספרים ברצף. אם שני משתתפים אמרו יחד מספר יש להתחיל מהתחלה. אל תאבדו את הסבלנות, זה קשה, אבל בסוף מצליחים!
מה אתם אומרים? מתחברים לעניין? גם אתם נתקפתם פתאום בגעגועים לילדות? עם כמה שאין לי כוח לסירחון של המדורה ולכל הבלגן הזה, פתאום ממש יש לי חשק לשבת עם כל המשפחה סביב המדורה ולשחק עד השעות הקטנות של הלילה! אבל אם אתם ממש לא בעניין של של עשן, גחלים וגיצים שמתעופפים להם באוויר, תמיד אפשר ללכת על מדורה ירוקה - כזו שלא מעלה עשן, שלא מסריחה ושלא תדרוש מכם להעיר לילדים כל הזמן להתרחק מהאש. איך עושים את זה בדיוק? גוזרים קרטון בצורת מדורה, צובעים ויוצאים לגינה (או שבכלל נשארים בבית) לחגוג את ל"ג בעומר בראש שקט ;-)
ואתם - אוהבים או מתעבים את ל"ג בעומר? ספרו לי בתגובות על חוויות הילדות או ההורות שלכם בחג הזה, ואשמח לשמוע אם עשיתי לכם חשק לשבת מול המדורה ולשחק עם הילדים...
Comentários