top of page

טיפים וכלים להתארגנות בקלי קלות


זה הרגע לקחת קצת זמן לעצמנו! השבוע בטרונצ'ו תעלה סדרת פוסטים בנושא "זמן אבאמא":

פוסט מס' 2 - עצות וכלים להתארגנות בקלי קלות

פוסט מס' 3 - רעיונות לזמן איכות עם המשפחה והחברים

אם אתם רוצים לקבל תזכורות אתם מוזמנים להירשם לעדכונים במייל, ולעקוב בפייסבוק ובאינסטגרם וככה לא תפספסו שום דבר. כל הקישורים נמצאים ממש כאן מצד ימין.

והיום נדבר על נושא כאוב (אצלי לפחות) - איך לכל הרוחות אנחנו אמורים להצליח להתארגן על כך הרבה מטלות ומשימות - לארגן את הילדים בבוקר, לדאוג שהמקרר יהיה מלא, לנקות ולסדר את הבית, להתקשר לומר מזל טוב לכל מי שחוגג יום הולדת, לארח חברים, לספק שירותי הסעות וכל זה עוד לפני שהזכרתי את מה שמחכה לנו בעבודה, זו שמשלמים לנו עליה... רק מלערוך את הרשימה הזו קיבלתי כאב ראש.

בפוסט הזה ננסה לעשות קצת סדר בעניינים. בחרתי כמה מטלות מרכזיות בתחזוקה השוטפת של הבית והמשפחה והכנתי לכל אחת מהן לוח שיוכל לעזור לנו בהתארגנות. בלחיצה על כל אחד מהלוחות תעברו לקובץ אותו תוכלו להדפיס ולהשתמש בו כרצונכם. בנוסף, לכל מטלה אספתי מספר טיפים שיוכלו גם הם לעזור לנו לעשות את הכול בצורה קצת יותר מסודרת. אז יאללה, בואו נצא לדרך.

1. תאריכים חשובים

ההתארגנות כאן בסך הכול לא מסובכת מדי - יושבים פעם אחת למלא את כל התאריכים החשובים שיש במשך השנה - ימי הולדת, ימי נישואים, אזכרות ואירועים נוספים שחוזרים מדי שנה. את הלוח תולים במקום בולט וכך בכל חודש אפשר להתכונן מראש לארגונים הנדרשים כמו לקנות מתנה או להתקשר לברך את חתן/כלת השמחה. אם במהלך השנה יש לידה של תינוק/ת חדש/ה במשפחה, מוסיפים את התאריך מיד בחודש המתאים וכך זוכרים גם שנה לאחר מכן את יום ההולדת ויוצאים הכי משקיענים שיש.

טיפים נוספים להתארגנות ברמה השנתית:

- במקום ללכת לקנות מתנה לכל אירוע בנפרד, אפשר לרכז את הקניות לפעם או פעמיים בשנה וככה חוסכים הרבה הסתובבויות. לחלופין, ניתן להתכונן מראש ולהזמין בכל פעם מתנה בחנות מקוונת כחודש וחצי לפני האירוע.

- כשכל האירועים בשנה פרושים בפניכם תוכלו להחליט מהו תקציב המתנות שלכם ולתכנן את הקניות בהתאם. כך תחסכו לעצמכם בזבוזים מיותרים.

- לאחר שרשמתם את כל התאריכים בלוח, תוכלו ליצור בטלפון הנייד תזכורות להתקשר בזמן המתאים כך שגם אם הלוח לא יהיה מולכם (למשל בנסיעה של כמה ימים) תזכרו את האירוע.

- אם חשוב לכם שגם הילדים (ובעיקר המתבגרים) יתקשרו להגיד מזל טוב לסבא או לדודה, צלמו את המשבצת של החודש הנוכחי ושלחו להם את התמונה כך שיבינו את הרמז...

- אם יש לכם קושי לזכור את תאריכי החופשות של הילדים או את האירועים הבית-ספריים כמו טיול שנתי ומסיבת סיום, הכניסו ללוח גם את המידע הזה וכך תהיו מוכנים נפשית ופיזית.

2. תכנון חודשי

בלוח הזה נציין גם את האירועים החשובים אבל גם כל שטות שאנחנו חייבים לזכור כמו תור לרופאה או מבחן של הילד. אתם קובעים פגישה חשובה? גשו ללוח ובדקו שהיא לא מתנגשת לכם עם שום דבר אחר, ובכלל, הציצו מדי פעם בלוח כדי לבדוק שאתם לא מפספסים אירוע חשוב. לוח התכנון החודשי יעשה לכם כזה סדר שפשוט לא תבינו איך הצלחתם להסתדר בלעדיו עד היום.

טיפים נוספים לתכנון חודשי:

- בכל ערב כדאי להתבונן בלוח כדי לראות אם מצפה לכם מחר משהו חשוב וכך תוכלו להתכונן במידת הצורך.

- אם אתם מאלה שמתקשים לזכור כל מיני בקשות של הגננת או המורה, זה בסדר גמור ואפילו רצוי לציין בלוח גם משהו כמו "חולצה לבנה לגן". אל תחששו לרשום את הדברים הכי מטופשים, זה יחסוך מכם להרגיש מטופשים אחר כך...

- תלו את הלוח במקום שיהיה נגיש גם לילדים וכך תוכלו להרגיל גם אותם להיות מאורגנים יותר. אם למשל הם שואלים אם אפשר להזמין חבר ביום מסוים, תגידו להם לבדוק בלוח שאין שום דבר חשוב ואז הם יוכלו להזמין בשמחה. אפשר לבקש מהילדים גם לכתוב בעצמם בלוח דברים שנוגעים אליהם.

- ניתן לעשות למינציה לדף ואז להשתמש בו כלוח רב פעמי עם טוש מחיק.

3. תפריט השבוע

תכנון נכון של ארוחות יעזור לכם גם לאכול בריא יותר וגם לחסוך בהוצאות. כשהארוחות מתוכננות היטב אפשר לרכז את הקניות ולא לקפוץ בכל פעם לסופר ולקנות מהבטן במקום מהראש. אפשר להחליט על תפריט קבוע או לחדש מדי שבוע או חודש, כפי שנוח לכם. מתחת לארוחות תוכלו לכתוב את המצרכים שצריך לקנות ולהוסיף אותם לרשימת הקניות שבלוח הבא. שיהיה בתיאבון!

טיפים נוספים לתכנון התפריט:

- תוכלו לשבת ולתכנן יחד את הארוחות כך שבכל ארוחה יהיה לכל אחד מבני הבית לפחות משהו אחד שהוא אוהב. זה יחסוך לכם אחר כך תלונות וסירובים לאכול.

- חלקו את הכנת הארוחות בין בני המשפחה. אם בן הזוג מתמחה בהכנת שקשוקה ובת הזוג בקציצות, חלקו את האחריות על הארוחות כך שכל אחד יכין את מה שקל לו בלי לבזבז זמן על קריאת מתכונים והוראות.

- שתפו את הילדים באחריות על הכנת הארוחות בהתאם ליכולותיהם. זה גם יעזור לכם וגם יגרום להם להיות מעורבים יותר במטלות הבית ולהעריך את העבודה הכרוכה בכך.

- תכננו את הארוחות כך שיהיה קל להכין אותן. את המתכונים המסובכים תשמרו לסוף השבוע ובמהלך השבוע הכינו דברים שאתם מכירים או מתכונים קלילים שניתן לקבל מחברים, למצוא באינטרנט ואפילו להצטרף לקבוצות מיוחדות בפייסבוק בהן מחליפים מתכונים שכאלה.

- נצלו את העובדה שאתם מתכננים את הארוחות מראש כדי לדאוג שהתפריט יהיה בריא ומאוזן.

4. רשימת קניות

מכירים את זה שפתאום אתם מגלים שהמקרר ריק, או שהשמפו נגמר בדיוק כשהתכוונתם להיכנס להתקלח? עם רשימת הקניות הזו הסיכוי שזה יקרה לכם נמוך מאוד. בכל פעם שתתכננו את רשימת הקניות תוכלו לעקוב לפי החלוקה לקטגוריות, לראות מה בדיוק חסר ולכתוב ברשימה. עם הזמן תראו שהרשימה נעשית פחות או יותר קבועה ולא תצטרכו לעבוד קשה בכל פעם כדי לבדוק מה חסר ומה צריך להשלים. (אם אתם צמחונים או טבעונים תוכלו לרשום בקטגוריות הרלוונטיות תחליפים לבשר, דגים, חלב וביצים).

טיפים נוספים לעריכת רשימת הקניות:

- הרגילו את כל בני המשפחה לכתוב ברשימה מוצר שבדיוק נגמר כדי לא לפספס בקניות.

- קנייה מרוכזת אחת לשבוע או שבועיים תחסוך לכם זמן והתרוצצויות.

- מוצרים שאי אפשר להסתדר בלעדיהם כמו מוצרי הגיינה או מאכלים שאתם אוכלים באופן קבוע, כדאי לקנות כפול ולהוסיף לרשימה בכל פעם שהמוצר הראשון נגמר. ככה לעולם לא תיתקעו ללא המוצרים החשובים.

- בזמן הקניות או מיד לאחריהן, רשמו ליד כל אחד מהמוצרים כמה הוא עולה במקום בו קניתם. שמרו את הרשימות וכך תוכלו להשוות מדי פעם את המחירים בין המקומות השונים ולהחליט היכן לקנות.

- שימו לב אם אתם קונים מוצר מסוים בכמות גדולה מדי ועדכנו את הכמויות ברשימה הבאה כדי למנוע בזבוז.

5. מטלות ניקיון

אני שונאת לנקות, אבל גם שונאת שהבית מלוכלך. זה נשמע לכם סותר אבל זה לא... בקיצור, אין מנוס מלסדר ולנקות את הבית מדי פעם, וגיליתי שמאוד עוזר לחלק את המטלות לפי התדירות בהן יש למלא אותן. אז השארתי את הלוח כאן ריק כי אני לא הולכת לחנך אתכם ולומר לכם מתי לנקות מה, לכן תוכלו להחליט בעצמכם אם לנקות מתחת למקרר פעם בשבוע או פעם בשנה :)

טיפים נוספים לארגון הניקיון:

- מאוד מומלץ לעשות למינציה ללוח ובכך להפוך אותו ללוח מחיק. כך תוכלו לסמן בכל יום/שבוע/וכו' את המטלות שמילאתם וכשיש צורך למלא אותן שוב תמחקו את הסימון.

- זה שכתבתם מטלות מסוימות פעם בשנה, לא אומר שצריך לעשות את כולן ביום אחד או בשבוע אחד. חלוקה של המטלות לאורך זמנים מרווחים תקל מעליכם את העומס הכרוך בכך.

- כמו בארוחות, גם כאן זה המקום לשתף את כל בני המשפחה במילוי המטלות ולחלק ביניכם את העבודה. זה יקל על כולם ויגביר אצל הילדים את תחושת האחריות ההדדית.

- אל תרגישו כל כך נורא אם לא הצלחתם למלא את המטלות. השפיות שלכם חשובה יותר.

6. תכנון יומי

בלוח הזה יש מקום למטלות מאוד ממוקדות וגם לדברים קצת פחות מעמיסים כמו פינוק יומי שתוכלו להבטיח לעצמכם אם תצליחו לעמוד בתכנונים. כתבו לעצמכם את רשימת המטלות היומית ולאחר מכן חלקו את המטלות לפי הזמנים - בוקר, צהריים וערב. אם יש דברים שחשוב לזכור כתבו אותם במשבצת של התזכורות ואם הצלחתם למלא מטלה מעיקה - רשמו זאת בהצלחות! זה ייתן לכם מוטיבציה לגמור עם זה. בלוח יש גם מקום למעקב אחרי הארוחות והשתייה, אל תוותרו על זה! אתם צריכים להתמלא באנרגיה כדי להצליח במשימות.

טיפים נוספים לתכנון יומי:

- כשאתם רושמים לעצמכם את המשימות, חשבו טוב טוב אם זה מציאותי או לא. אם תכתבו רשימת מטלות שאין סיכוי למלא סתם תצאו מתוסכלים.

- מאותה סיבה, סדרו את המטלות לפי סדר עדיפויות וסיימו קודם כל עם הדברים החשובים ביותר. כך תתפנו לטפל גם בדברים החשובים פחות בלי לחץ.

- רצוי לערוך את רשימת המשימות ערב לפני ולא לבזבז על כך זמן יקר בבוקר, כשאתם עדיין עירניים ומרוכזים.

- כשאתם עסוקים במילוי המשימות התנתקו ממסיחי דעת כמו רשתות חברתיות וטלפונים לא נחוצים. כל אלו גוזלים הרבה זמן יקר ובלי ששמים לב היום נגמר.

- אל תוותרו על הפינוק היומי! הצלחתם? מגיע לכם לפנק את עצמכם. הפינוק יכול להיות משהו מתוק, צפייה בסדרה אהובה או אפילו יציאה לבילוי.

יש לכם עצות נוספות להתארגנות נעימה? אני יותר מאשמח לשמוע על כך בתגובות! :)

הדפסתם והשתמשתם בלוחות? צלמו ושתפו אותי בפייסבוק או באינסטגרם!

שיהיה לנו בהצלחה!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page